Örebro kommun vinnare av hederspris på Visa Vägen 2012

Örebro kommun fick ett hedersomnämnande i samband med att årets Visa vägen-pris delades ut. Tillsammans med årets vinnare utmärkte de sig i konkurrens med 100 nominerade från hela landet  för sitt arbete med att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning.

- Vi känner oss otroligt hedrade. Förhoppningar är ju just vad det handlar om, framförallt för alla de människor som står utanför arbetsmarknaden. Nu har vi i kommunledningen en chans att visa att vi kan göra skillnad för dem, säger Lena Baastad, Örebro kommun.

Juryns motivering:

"Ett av kriterierna i juryns arbete med Visa Vägen-priset är att bland de nominerade hitta dem som kan utgöra förebilder för andra.  Med ett hedersomnämnande med underrubriken ”Årets förhoppning” vill juryn därför i år uppmärksamma Örebro kommun för en tydligt demonstrerad vilja att på ett konkret sätt placera frågan om att motverka utanförskap på arbetsmarknaden i ett för kommunen och dess medborgare centralt sammanhang. Det gäller hur och efter vilka kriterier kommunen ska upphandla produkter och tjänster.  Att som Örebro kommun betrakta frågan om sociala hänsyn inte som ett tillägg utan som ett av baskraven vid upphandling, innebär en perspektivförskjutning som kan inspirera andra. Juryn kommer med mycket stort intresse att följa utvecklingen i Örebro kommun."

Det är femte året som Samhall delar ut Visa vägen-priset, till den arbetsgivare och den eldsjäl som under året gjort mest för att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Kriterierna är bland annat nytänkande och att satsningen ska vara utvecklande för både företag och individ.

Vinnare i kategori Arbetsgivare var örebroföretaget AB Sternhammar. Vinnare i kategori Eldsjäl var Mikael Tänndal på Fredells Byggvaruhus i Nacka.

- För mig är det självklart att vara här. Det Samhall gör är både viktigt och riktigt. Jag hoppas att det här seminariet kan inspirera andra, för vi behöver fler aktörer som ser potentialen i alla människor, säger prisutdelaren arbetsmarknadsminister Hillevi Engström.

Om Visa vägen-seminariet

Den 21 november korades vinnarna inför 700 beslutsfattare från näringsliv och offentlig verksamhet på Sveriges största hållbarhetsseminarium, Visa vägen-galan, på Hotel Rival i Stockholm. De närvarande fick lyssna på inspirerande talare som Petter Stordalen, vd Nordic Choice Hotels, Peter Agnefjäll, blivande koncernchef IKEA, Tom Johnstone, vd och koncernchef SKF, Stina Billinger, hållbarhetschef SPP, Marie Hallander Larsson, HR-direktör Swedbank, Peje Emilsson, Kreab Gavin Anderson, Kent Persson, partisekreterare Moderaterna och Monica Lingegård, vd Samhall AB. Prisutdelare var arbetsmarknadsminister Hillevi Engström.

Ordförande i juryn som utsåg vinnarna är Mats Agurén, World Childhood Foundation. Övriga jurymedlemmar är Luciano Astudillo, vice ordförande Uppstart Malmö, Eva Hansdotter, HR-direktör SKF, Pär Larshans, hållbarhetschef Max Hamburgerrestauranger,Eva Nordmark, ordförande TCO och Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall AB.

Läs mer om seminariet och programmet på www.samhall.se

För mer information kontakta:

Linda Baastad, Örebro kommun, 070-375 16 37, lena.baastad@orebro.se

Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall, 070-625 56 69, mats.eliasson@samhall.se

Stefan Hladisch, informationschef Samhall, 08-553 411 30, stefan.hladisch@samhall.se