Pär Larshans på Max Hamburgerrestauranger vinnare av Samhalls Visa vägen-pris

I konkurrens med över 150 nominerade arbetsgivare och eldsjälar tog Pär Larshans, hållbarhetschef på Max Hamburgerrestauranger, hem segern i kategorin ”eldsjäl” när Samhalls Visa Vägen-pris delades ut under onsdagen. Pär Larshans belönas för sitt arbete med att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Priset delades ut av H.K.H. Prins Daniel.

Juryns motivering:

Som hållbarhetschef hos Max Hamburgerrestauranger har Pär Larshans gjort fantastiska insatser för att öka mångfalden i arbetslivet och visa på vägar till arbetslivet för personer med funktionsnedsättning. Pär är en visionär, vägvisare och nytänkare inte bara inom Max utan också som inspiratör och förebild för andra företag och arbetsgivare både i Sverige och i internationella sammanhang.

Övriga pristagare:

Till vinnare i kategorin ”arbetsgivare” utsågs AQ Segerström & Svensson AB. I år uppmärksammades dessutom Stockholms Stadsmissions satsning Blixtjobb med ett särskilt hedersomnämnande från juryn.

Om Visa Vägen-priset:

Det är sjätte året i rad som Samhall delar ut utmärkelser till de arbetsgivare och eldsjälar som under året fokuserat på funktion snarare än hinder och gjort mest för att förbättra möjligheterna för personer med funktionsnedsättning på arbetsmarknaden. Kriterierna är bland annat nytänkande och att satsningen ska vara utvecklande för både företag och individ.

Visa vägen juryn 2013:

• Mats Agurén, senior advisor Quattroporte (ordförande)
  • Kenneth Bengtsson, tidigare ordförande Svenskt Näringsliv
  • Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO
  • Eva Nordmark, ordförande TCO
  • Eva Hansdotter, senior vice president Group People and Business Excellence SKF
  • Peje Emilsson, ordförande Stockholms Handelskammare
  • Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall

Kontaktpersoner:

Pär Larshans, Hållbarhetschef Max Hamburgerrestauranger: E-post: par.larshans@max.se, Tel: 070-206 16 69, 08-534 888 90
Stefan Hladisch, Informationschef Samhall: E-post: stefan.hladisch@samhall.se, Tel: 08-553 411 30 / 070-420 33 53
Mats Eliasson, Marknadsdirektör Samhall: E-post:
mats.eliasson@samhall.se, Tel: 08-602 27 72 / 070-625 56 69

Om Samhall:

Samhall AB är en av Sveriges största serviceleverantörer. Företaget har drygt 22 000 anställda på cirka 200 orter och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighet till logistik och tillverkning. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen cirka sju miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning och lyckas genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag.