Plantagon och Samhall inleder samarbete

Plantagon och Samhall AB har tecknat en avsiktsförklaring om att utveckla ett samarbete kring Plantagons växthusprojekt för stadsodling i Linköping. Bland annat är ambitionen att Samhall ska ansvara för fastighetstjänsterna kring kontorshuset samt vissa tjänster i växthusdelen.

Förutom att Samhall, enligt avsiktsförklaringen, ska ansvara för fastighetstjänster i byggnaden ska de även utbilda medarbetare till ”stadsbönder” som sedan ska jobba i växthuset med exempelvis plantering och skörd. Stadsodling ses av allt fler som en framtidsbransch och flera internationella medier har listat stadsbonde som ett framtidsjobb.

Avsikten är också att Samhall ska svara för facility management (FM) samt andra servicetjänster till hyresgästerna inom växthusets kontorsdel. Plantagons växthus i Linköping, som förväntas tas i bruk under 2017, är ett pilotprojekt för att pröva och utvärdera tekniken och det blir det första vertikala växthuset av sitt slag i världen.

– Det här känns oerhört roligt! Samarbetet med Plantagon innebär nya spännande arbetstillfällen för våra medarbetare, samtidigt som vi fortsätter att utveckla Samhall till en heltäckande service- och tjänsteleverantör, säger Jonas Rieck, affärsområdesdirektör på Samhall AB.

– Samhall är ett betydelsefullt företag som gör ett viktigt arbete för många människor som annars skulle ha svårt att komma in på arbetsmarknaden. Vi är mycket glada för samarbetet som ligger helt i linje med våra värderingar och Plantagons riktlinjer för samhällsansvar i varje del av vår verksamhet, säger Owe Pettersson, operativ chef och vice vd på Plantagon.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Albin Falkmer, informationschef på Samhall AB
albin.falkmer@samhall.se

Carin Balfe Arbman, pressansvarig på Plantagon International AB
carin.balfe-arbman@plantagon.com

Om Plantagon
Plantagon International AB är en global innovationsledare inom sektorn stadsodling. Plantagons teknik minimerar behovet av energi, vatten och bekämpningsmedel. Den negativa miljöpåverkan av livsmedelsproduktionen är mycket låg, och eftersom produkterna levereras direkt till konsumenter i staden är transportkostnaderna minimerade. Sedan 2008 har Plantagon tillsammans med SWECO, utvecklat en unik teknologi för vertikal stadsodling. www.plantagon.com

Om Samhall
Samhall är en av Sveriges största serviceleverantörer. Företaget har över 23 000 medarbetare på cirka 200 orter och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning och omsorg. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen drygt sju miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag. Samhall utsågs 2015 till Europas mest hållbara företag i European Business Awards. www.samhall.se