Roxtec är årets arbetsgivare

På onsdagskvällen korades vinnarna av det prestigefulla hållbarhetspriset Visa vägen-priset. Priset delas varje år ut till den arbetsgivare och den eldsjäl som har gjort allra mest i Sverige för att öppna upp arbetsmarknaden så att fler personer med funktionsnedsättning kan få ett jobb. 2015 års vinnare i kategorin arbetsgivare är Roxtec International AB i Karlskrona.

Priset delades ut på en TV-sänd gala på Södra Teatern i Stockholm. Galan leddes av artisten Niklas Strömstedt och innehöll inspirerande anföranden och uppträdanden av bl.a. läkaren Gunhild. A. Stordalen, astronauten Christer Fuglesang, TCO-ordföranden Eva Nordmark, den sociala entreprenören Siavosh Derakhti och artisten Miriam Bryant.

Roxtec utsågs till årets arbetsgivare 2015 med motiveringen: ”Roxtec International AB har byggt sin framgång på en grund av olika förmågor och bakgrunder. För dem är mångfaldsarbetet inte är ett isolerat projekt – utan en del av verksamhetens kärna. Med ett långsiktigt engagemang har de visat att socialt ansvarstagande kan förenas med affärsmässighet. Genom att inte skilja på medarbetare med olika bakgrunder har de skapat arbetsplatser där förmågan står i centrum.”

Här kan ni se när Roxtec International AB:s vd Mikael Helmerson tog emot Visa vägen-priset: http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/99050

Kontaktinformation:

För frågor om Visa vägen och jury-arbetet:
Mats Agurén, ordförande i Visa vägen-juryn

För övriga frågor samt information om Samhall:
Albin Falkmer, informationschef på Samhall AB
albin.falkmer@samhall.se / 070 – 509 72 06

Om Visa vägen-priset

Visa vägen-priset delas varje år ut till den arbetsgivare och den eldsjäl som under året gjort mest för att öppna upp arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. En fristående jury utser vinnarna. Kriterierna är bland annat nytänkande och att satsningen ska vara utvecklande för både företag och individ. Priset har delats ut sedan 2008 av Samhall AB.

Juryn som utsett vinnarna består av:
Mats Agurén, ek. dr. (juryns ordförande)
​Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO
​Eva Nordmark, ordförande TCO