Samhall får tvättuppdrag av LKAB

Samhalls industritvätt i Jokkmokk har fått ytterligare ett omfattande uppdrag. LKAB kommer att anlita Samhall för skötsel av arbetskläder. Uppdraget innebär att arbetstillfällena vid Jokkmokkstvätten är säkrade.

Sedan tidigare sköter Samhall tvätten åt Försvaret i Norrlandslänen. Trots storleken på det uppdraget har beläggningen inte varit hundraprocentig. Med uppdraget från LKAB blir de 30 medarbetarna fullt sysselsatta.

- Vi är förstås mycket stolta över att vi vunnit upphandlingen. En förklaring är att våra nuvarande kunder är mycket nöjda. Men vi vet ju också att vi har ett bra koncept till exempel ur miljösynpukt. Vi kan minimera transporterna eftersom vi finns nära gruvdriften, säger Bertil Karlsson, arbetsområdeschef i Samhall.

- Jag är väldigt glad att LKAB valt Samhall som partner. LKAB får en lösning med hög kvalitet, men uppgörelsen innebär också att LKAB också tar ett samhällsansvar. Samhalls uppdrag är att utveckla människor med funktionshinder genom arbete, och alla som anlitar oss bidrar till detta, säger Henry Magnusson, Samhalls regionchef.

Uppdraget från LKAB innebär förutom tvätt av kläderna också reparationer och att sätta in nya kläder vid behov. Arbetet är till viss del automatiserat, och Samhall kommer att ha funktionsansvaret för tekniken. Cirka 3000 anställda vid LKAB kommer att få hela och rena arbetskläder via Samhall.

Samhall: Bertil Karlsson, arbetsområdeschef, 070-3300474 Margareta Törnblom, distriktschef, 070-6093745 Henry Magnusson, regionchef, 070-559 20 55 Håkan Tenelius, presschef: 070-219 47 62

LKAB: Tomas Larsson, inköpare, 0970-76169 Lars Åke Bergström, verksamhetschef, 0980-71101