• Samhall AB/

Samhall kommenterar debatten kring utförsäkrade efter SVT-utfrågning - "Bidrar till fördomar om Samhalls medarbetare"

- Det är beklagligt att Samhall används i valrörelsen och i mediernas rapportering som ett exempel på jobb med lägsta tänkbara status. Det bidrar till de fördomar som finns om Samhall och våra medarbetare, säger Lars Lööw, kommunikationsdirektör vid Samhall.

I SVT:s utfrågning av Fredrik Reinfeldt på torsdagen hänvisades till ett fall där en strokedrabbad läkare skulle ha hänvisats till arbete på Samhall.

- Det är en missuppfattning att Försäkringskassan kan hänvisa någon till Samhall. Den som är aktuell för arbete på Samhall blir anvisad från Arbetsförmedlingen efter en ordentlig prövning. Det är alltså Arbetsförmedlingen och ingen annan som avgör vem som blir erbjuden jobb på Samhall, säger Lars Lööw.

- Det som diskuteras i det aktuella fallet  handlar om att arbetsförmågan prövas  "mot hela arbetsmarknaden" av Försäkringskassan. En generell beskrivning av vad en prövning mot arbetsmarknaden innebär handlar om man också beskriver vilka stödformer som finns, exempelvis Samhall, säger Lars Lööw

- För vår del är det mycket allvarligt om en missuppfattning som denna tillåts bidra till fördomarna om det arbete som utförs av 20 000 människor i Samhall. Samhall utvecklar personer med funktionsnedsättning genom arbete. Många av våra medarbetare är idag fullt rustade för ett jobb utanför Samhall, men deras möjlighet att bli rekryterade av andra arbetsgivare minskar när fördomarna sprids, säger Lars Lööw, kommunikationsdirektör vid Samhall.

Håkan Tenelius, presschef: 070-219 47 62