Samhall och Strömpilen berättar om CSR-samarbete - Mer än bara källsortering

Samhall i Umeå och Strömpilen (Citycon) bjuder in till pressträff för att berätta om hur samarbetet utvecklats, vilka vinsterna är och hur ett företag kan ta ett socialt ansvar samtidigt som det gör en god affär.

Samhalls samarbetar med Citycon på Strömpilen, där Samhall jobbar med yttre fastighetsskötsel, städ på ICA Maxi och ansvarar för köpcentrets alla kundvagnar. Samarbetet är ett bra exempel på hur företag kan ta ett socialt ansvar, ”Corporate Social Responsibility - CSR.

– Att företagen i Umeå anlitar Samhall bevisar att vi erbjuder kvalité, är en pålitlig leverantör och skapar ett mervärde. Företagen på Strömpilen har förstått att CSR inte bara behöver röra klimatåtgärder utan att det också handlar om hur vi tar till vara mänskliga resurser, säger Anders Öhlund, arbetsområdeschef för Samhall i Södra Västerbotten.

– Vårt samarbete med Samhall visar att det går att ta ett socialt ansvar och göra vinst. Vi vill med vårt exempel uppmana fler arbetsgivare i Umeå att ta sitt ansvar och se möjligheterna med CSR, säger Peter Appelgren, centrumchef Citycon.

Tid: Torsdag den 23 september klockan 12.00
Plats: Strömpilen, Citycons kontor i första byggnaden (på vänster sida) när ni kommer till Strömpilsområdet.

Anders Öhlund, arbetsområdeschef, 070-369 82 20
Anders Ekberg, pressekreterare, 076-101 90 55
Peter Appelgren, centrumchef Citycon, 070-730 00 75

Information
CSR, Corporate Social Responsibility, på svenska företagens samhällsansvar eller företagens medborgaransvar. Idén om att företag ska ta ansvar för hur de påverkar samhället, både ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv.

Allt fler kunder och anställda kräver att företag ska ta ett större ansvar i samhället än att bara generera vinst. Detta kallas ofta för CSR även på svenska men begreppet företagens samhällsansvar används mer och mer. Även begrepp som hållbarhet används då det ekonomiska perspektivet krävs för att CSR ska bli ett långsiktigt initiativ. Ett företags samhällsansvar kan delas upp i tre delar: etiskt ansvarstagande, miljömässigt ansvarstagande och socialt ansvarstagande.