• Samhall AB/

Samhall planerar för nyanställningar i hela landet – fortsätter satsning på jobb som kräver ”många händer”

Samhall planerar att nyanställa personal över hela landet. Under första kvartalet 2007 uppgick antalet nyanställningar till 300 personer. 139 av dessa är nya anställningsformer, främst ettåriga utvecklingsanställningar. Regeringens löfte om nya pengar till Samhall väntas leda till ytterligare 450 anställningar.

Samhall fortsätter satsningen på uppdrag som utförs hos kund och förstärkningen av företagets varumärke. Imorgon, torsdag, kommer ett 20-tal flygplatser runtom i landet att bemannas av Samhallmedarbetare som berättar om företagets mångsidiga erbjudande. Aktiviteten lyfter fram det nya varumärket.

- Vi vill sprida kunskapen om Samhall och vad vi är bra på, till exempel arbetsintensiva jobb som kräver många händer. Får vi fler uppdrag skapas fler jobb för funktionshindrade, säger Anna-Karin Hedlund, kommunikationsdirektör vid Samhall.

Det nya varumärket lanserades i februari. Under årets första kvartal har Samhall nyanställt 300 personer, och med ökad ersättning från regeringen väntas antalet öka. Regeringen har i vårpropositionen föreslagit höjd merkostnadsersättning till Samhall med 104 miljoner kronor.

- Vårt uppdrag är att utveckla personer med funktionshinder genom arbete, och med ökade resurser ökar naturligtvis möjligheten att erbjuda fler personer anställning. Den ökade ersättningen ger oss möjlighet att i år anställa ungefär 450 personer utöver vad vi planerat för, säger Anna-Karin Hedlund, kommunikationsdirektör.

De flesta nya jobb väntas komma inom tjänstesektorn eller i form av bemanningsuppdrag, där Samhall vuxit starkt de senaste åren. Av Samhalls 22 000 medarbetare arbetar idag hälften inom tjänste- och bemanningsuppdrag. Ett exempel är det rikstäckande städuppdrag Samhall nyligen fick hos Polisen.

- Det finns fortfarande många fördomar om Samhall, att vi är en skyddad verkstad. Vi vill med vårt nya varumärke visa upp bilden av det moderna Samhall, som ett mångsidigt och affärsmässigt företag med medarbetare som syns ute på landets arbetsplatser, säger Anna-Karin Hedlund.

Ett av Samhalls viktigaste mål är att medarbetare ska ges möjlighet att gå vidare till en anställning utanför företaget. Under första kvartalet fortsatte 242 personer till arbete hos annan arbetsgivare. Statens mål för verksamheten är att omkring 1000 personer per år ska gå vidare till andra jobb.