Samhall ska anställa fler unga

Vid en extra bolagsstämma under måndagen den 30 januari fick Samhall AB regeringens uppdrag att skapa utvecklande arbeten åt 3 100 långtidsarbetslösa personer, där unga vuxna under 30 år ska prioriteras. Uppdraget är en utökning om 1 100 utvecklingsanställningar från 2016 års uppdrag och sker vid sidan av de närmare 20 000 anställningarna för funktionsnedsatta i Samhalls kärnuppdrag.

Bakgrunden till det utökade uppdraget är att Samhall har varit mycket framgångsrika i att skapa möjligheter för långtidsarbetslösa personer med funktionsnedsättningar att utvecklas genom arbete och få fäste på arbetsmarknaden. Under de senaste åren har var tredje person som fått en utvecklingsanställning hos Samhall gått vidare till ett annat arbete inom ett år. Detta trots att målgruppen i snitt har varit borta från arbetsmarknaden i mer än 10 år innan de kom till Samhall.

I den nya ägaranvisning som bolagsstämman antog den 30 januari stadgas att Samhall, utöver sitt ordinarie uppdrag, under 2017 skall erbjuda utvecklingsanställningar till minst 3 100 personer med långa tider utan arbete, där unga vuxna under 30 år ska prioriteras. En utvecklingsanställning innebär en tidsbegränsad anställning där medarbetare under ett år erbjuds ett anpassat arbete i något av Samhalls kunduppdrag. Ungefär en fjärdedel av arbetstiden fylls av utvecklings- och utbildningsinsatser.

– Det känns både kul och utmanande. Våra många kunder runt om i landet ger oss närmast unika möjligheter att bryta utanförskap och skapa nya vägar till arbete. Det utökade uppdraget är ett bevis på att vi lyckats väldigt bra under året som gått – men det betyder inte att vi kan luta oss tillbaka. Tvärtom så måste vi nu jobba ännu hårdare för att hitta bra och utvecklande jobb åt alla medarbetare, säger Monica Lingegård, vd för Samhall.

För ytterligare information, vänligen kontakta Samhalls pressjour på telefonnummmer 08-553 411 30.

Om Samhall AB

Samhall är en av Sveriges största serviceleverantörer. Företaget har 24 000 medarbetare i hela landet och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning och omsorg. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen cirka sju och en halv miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag. Samhall utsågs 2015 till Europas mest hållbara företag i European Business Awards.