Samhall släcker politikertörst - för att visa vägen till fler jobb

Samhalls medarbetare i Visby kommer att dela ut 13 000 vattenflaskor under politikerveckan i Almedalen. Syftet med flaskorna är förutom att släcka Almedalsbesökarnas törst att visa exempel på arbetsgivare som ordnar jobb åt personer med funktionsnedsättning.

Flaskorna har fyra varianter av etiketter som lyfter fram goda exempel på arbetsgivare:

• Max hamburgerrestauranger, som systematiskt rekryterar personal från Samhall. På etiketten framträder restaurangvärden Lars Andersson, som efter 11 års arbetslöshet anställdes av Samhall och gick vidare till Max. Lars finns på plats i Almedalen och leder dagliga utfrågningar av riksdagspartierna.
  • Länspolismästare Carin Götblad (som även är länspolismästare på Gotland), som rekryterar via Samhall.
  • Sodexo och driftsdirektören Azita Shariati, som både anlitar och rekryterar från Samhall.
  • Visby Airport, som anlitar Samhall för renhållningen. På etiketten uttalar sig Samhalls medarbetare Björn Lindby.

- Vi vill med aktiviteten både påminna om den stora del av utanförskapet som beror på funktionsnedsättning och visa att det finns arbetsgivare som bidrar till lösningen av problemet. Goda exempel får efterföljare, och det leder till fler jobb för personer med funktionsnedsättning, säger Lars Lööw, kommunikationsdirektör i Samhall AB.

Bilder på flaskorna finns på www.samhall.se/flaska

Håkan Tenelius, presschef: 070-219 47 62
Anders Ekberg, pressekreterare: 076-101 90 55