SF Bio och Samhall inleder samarbete

När SF Bio för första gången genomförde en central upphandling av sin lokalvård föll valet på Samhall AB. Det nya samarbetet innebär att närmare 200 av Samhalls medarbetare kommer att arbeta med lokalvård i SF Bios lokaler. De båda företagen har också tecknat ett rekryteringsavtal som innebär att SF Bio anställer biografvärdar från Samhall.

Samarbetsavtalet mellan SF Bio och Samhall sträcker sig över tre år och innebär att Samhall kommer att ansvara för lokalvården i SF Bios samtliga 35 biografer samt på huvudkontoret i Solna. Samhalls lokalvårdare är alla yrkesutbildade och företagets städtjänst är Svanenmärkt.

Samarbetet innebär också att Samhall kan vara behjälpliga när SF Bio rekryterar biovärdar.

Vi är glada över att ha fått SF Bios förtroende. Genom samarbetet får närmare 200 av våra yrkeskunniga medarbetare nya jobb samtidigt som vi stärker och utvecklar Samhall som landets ledande service- och tjänsteleverantörer, säger Jonas Rieck, affärsområdesdirektör på Samhall AB.

– För oss är det viktigt med mångfald både när det gäller vårt utbud och vilka som representerar oss på biograferna. På SF Bio skall alla känna sig välkomna och vi hoppas att detta samarbete skall innebära en väg tillbaka till arbetslivet genom att arbeta med en väldigt rolig produkt – biobesöket, säger Malin Lundstedt, COO på SF Bio.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Albin Falkmer, informationschef på Samhall AB
Mail: albin.falkmer@samhall.se

Thomas Runfors, informationschef på SF Bio
Tel: 08- 680 36 83
Mail: thomas.runfors@sfbio.se

Om SF Bio AB

SF Bio är Nordens ledande biografföretag och ägs av Bridgepoint och Bonnier AB. SF Bio driver biografer på 22 orter i Sverige med sammanlagt 32 241 fåtöljer i 249 salonger.  På SF Bio i Sverige görs ca 12 miljoner biobesök per år och vi sysselsätter ca 1 200 personer. Omsättningen på årsbasis är 1 600 MSEK.

Om Samhall AB

Samhall är en av Sveriges största serviceleverantörer. Företaget har 23 000 medarbetare på cirka 200 orter och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning och omsorg. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen cirka sju miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag. Samhall utsågs 2015 till Europas mest hållbara företag i European Business Awards.