Spaljisten och Cecilia Andersson på Arbetsförmedlingen vinner Visa vägen-priset

Spaljistens satsning på en inkluderande arbetsplats och Cecilia Anderssons outtröttliga engagemang på Arbetsförmedlingen i Blekinge för funktionsnedsatta fällde avgörandet när Visa vägen-juryn utsåg vinnare i den region som omfattar Kalmar, Kronoberg och Blekinge län.

Ett långt ifrån ytligt företag, som genom ett tydligt inkluderingsarbete väljer att aktivt bryta utanförskapet för människor med en funktionsnedsättning och välkomna dem till sin verksamhet. Här bygger de självkänsla, kompetens och arbetsglädje hos människor som andra ratat och skapar på så sätt ett vinnande team.

Så lyder motiveringen till att Spaljisten nu får ta emot det regionala Visa vägen-priset som årets arbetsgivare för sitt arbete med att inkludera människor med en funktionsnedsättning.

Årets eldsjäl i regionen blir Cecilia Andersson vid Arbetsförmedlingen i Blekinge, som genom sitt engagemang och målmedvetna inkluderingsarbete av personer med funktionsnedsättningar skapat möjligheter för många att komma ut i arbetslivet. Motiveringen lyder:

Hon möter dagligen osynliga människor, som försvunnit i statistik, utredningar och avslagna jobbansökningar. Men genom att se dem och tro på deras förmåga ger hon dem en ny möjlighet att återfå sin värdighet och självkänsla. Och tar de chansen så släpper hon inte dem förrän de når sin fulla potential och står på egna ben. Hon är en synliggörare och en möjliggörare och därmed en sann eldsjäl som visar vägen.

Vinnarna utses av Visa vägen-juryn i nio regioner och juryn består av ordförande Jan Scherman, Bettina Kashefi som är chefekonom på Svenskt Näringsliv, ärkebiskop Antje Jackelén, H.K.H. Prins Daniel, LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson samt Samhalls marknadsdirektör Mats Eliasson.

– Det här är ett oerhört viktigt pris eftersom det uppmärksammar arbetsgivare och eldsjälar som väljer att anställa människor med olika talanger. De gör det dels för att de vet att det kan göra hela skillnaden för individen, men också för de inser att företaget, arbetskamraterna och hela samhället vinner på det, säger Visa vägen-juryns ordförande Jan Scherman och fortsätter.

– Det finns kort sagt inga förlorare när allas olika kompetenser tas till vara!

Här finns listan på alla vinnare allt efter som de presenteras:

Henrik Fitinghoff
Presschef
+46 8-5534 11 11
henrik.fitinghoff@samhall.se

Visa vägen-priset delas ut av Samhall och uppmärksammar de som går i bräschen för personer med funktionsnedsättning och bryter deras utanförskap på arbetsmarknaden.

Priset går till de arbetsgivare och eldsjälar som förstår att det är viktigare att se till vad en människa kan, i stället för till vad de inte kan. Helt enkelt till de som är kloka nog att se till en persons funktionsuppsättningar. Inte för att vara snälla och vilja väl, utan för sin egen verksamhets bästa.

Allmänheten har sagt sitt genom att rösta på sina favoriter och nu utses en regional vinnare i varje kategori av juryn. De regionala vinnarna, nio eldsjälar och nio arbetsgivare, går sedan till en riksfinal där den nationella vinnaren koras på Visa vägen-galan den 25 november.