• Samhall AB/

Swedish Match vinnare av Samhalls tävling – Samhallmedarbetare bemannar Solstickekampanj i höst

Swedish Match har utsetts till vinnare av Samhalls tävling ”10 dagars drömjobb”. Priset, som är en del av Samhalls satsning på att öka kunskapen om företagets verksamhet inom bemannings- och tjänstesektorn, omfattar tio dagars bemanningsarbete av Samhallmedarbetare.

Swedish Match kommer att använda personal från Samhall i företagets Solstickekampanj under hösten. Personalstyrkan från Samhall ska bland annat förpacka braskubb som säljs med ambitionen att ”sprida värme” – 20 öre per såld braskubb går till Solstickefonden, som bland annat används för insatser till funktionshindrade barn.

– Ören blir miljoner och hittills har Solstickefonden delat ut över 100 miljoner kronor till behövande barn, säger Mia Yliaho, projektledare på Swedish Match.

Priset är en del i Samhalls satsning på att lyfta fram företagets satsning på arbetsintensiva uppdrag inom bemannings- och tjänstesektorn som kräver ”många händer”.

– Det finns fortfarande fördomar om Samhall som en ”skyddad verkstad”, trots att hälften av våra 22 000 medarbetare idag är anställda inom bemannings- och tjänsteuppdrag som utförs ute hos våra kunder. Detta pris är ett sätt att understryka det vi är bra på, nämligen jobb som kräver många personer. Vi vet att dessa uppdrag också är bra för våra medarbetare, som genom att synas ute på arbetsplatserna har större möjlighet att utvecklas och gå vidare till en anställning utanför Samhall, säger Anna-Karin Hedlund, kommunikationsdirektör på Samhall AB.

Arbetsinsatsen kommer att äga rum i Swedish Match produktionsanläggning i Östhammar i samband med företagets kampanj i höst.