Sweprod finalist till Visa vägen-priset

Sweprod AB i Visby är ett av tre företag som lyckats ta sig till final i Samhalls CSR-utmärkelse Visa vägen. De har i konkurrens med företag från hela landet utmärkt sig för sitt arbete med att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionshinder. Den 30 november presenteras vinnaren på ett seminarium i Stockholm.

–      Vi är mycket glada och stolta över att vara en av finalisterna till årets utmärkelse. För oss är det en självklarhet att personer med funktionsnedsättning ska ha en plats på arbetsmarknaden. Lönsamhet och hållbarhet går hand i hand och jag hoppas att vi kan inspirera andra med vårt arbetssätt, säger Henrik Svensson, vd på Sweprod.

Ur juryns motivering:

Sweprod AB i Visby har visat på ett nytänkande och stort mod när det gäller att öppna dörrarna till arbete för personer med funktionsnedsättning. På ett medvetet och tydligt sätt ser Sweprod affärsnyttan i att ta tillvara på arbetsförmågan hos alla. När företagets verksamhet har vuxit har man konsekvent valt att se till möjligheterna att erbjuda lämpliga arbetsuppgifter för personer med funktionsnedsättning. På Gotlands begränsade arbetsmarknad gäller också att olika aktörer verkligen samverkar för att skapa möjligheter till arbete för alla. Sweprod rekryterar anställda från Samhall, som också bemannar delar av företagets produktion.

Det är fjärde året som Samhalls Visa vägen-pris delas ut till en arbetsgivare och en enskild person som öppnat arbetsmarknaden för personer med funktionshinder. Genom konkret arbete visar de vägen för andra och att det är möjligt att ändra attityder och motverka fördomar i arbetslivet.

–      I år har det varit en både svår och rolig uppgift att välja finalister då vi har fått in rekordmånga nomineringar. Intresset visar att allt fler arbetsgivare inser värdet av kommersiell hållbarhet och mångfald på arbetsplatsen. Det handlar om att ta till vara på en dold kraft i arbetslivet, säger Mats Eliasson, marknadsdirektör på Samhall och ledamot i juryn.

Om Visa vägen-seminariet

Vilka de två vinnarna blir avslöjas på Samhalls Visa vägen-seminarium den 30 november kl 15-17 på Rival i Stockholm. Cirka 500 personer är redan anmälda, varav många företagsledare och politiska beslutsfattare. Där kommer arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) att tala tillsammans med bland andra ICA:s VD Kenneth Bengtsson och Stockholms länspolismästare Carin Götblad (vinnare av Visa Vägen 2010). Läs mer om seminariet och programmet på www.samhall.se.

För mer information

Stefan Hladisch, informationschef Samhall: stefan.hladisch@samhall.se, 070-420 33 53
Henrik Svensson, vd Sweprod, henrik@sweprod.se 070-157 55 55