Vem får Stora Samhällsbyggarpriset 2009?

Report this content

Juryn för årets Stora samhällsbyggarpris har nu valt ut de fyra nominerade projekt som går vidare till finalen den 6 oktober 2009. De nominerade är Karlstads universitet, Nya hovrättsbyggnaden i Malmö, ABB provhall i Ludvika samt Kiruna Kulsinterverk 4.

Stora Samhällsbyggarpriset är samhällsbyggarbranschens främsta utmärkelse, och ska gå "till en byggnad eller anläggning av hög kvalitet, tillkommen genom en föredömlig samverkan mellan de olika aktörerna i samhällsbyggnadsprocessen". Priset delades ut för första gången 2006 och gick då till ombyggnadsprojektet Östra Gårdsten i Göteborg. 2007 var det anläggningsprojektet Götaleden som vann priset. 2008 gick priset till Uppsala Konsert & Kongress. Vem vinner i år? Läs mer om Stora Samhällsbyggarpriset på www.samhallsbyggardagen.se. Bakom Stora Samhällsbyggarpriset står arrangörerna av Samhällsbyggardagen, det vill säga Byggherrarna, Sveriges Arkitekter, STD Svensk Teknik och Design, Sveriges Byggindustrier, VVS Företagen, Byggmaterialindustrierna, Elektriska Installatörsorganisationen EIO och Betongvaruindustrin. Stora Samhällsbyggarpriset delas ut vid en ceremoni den 6 oktober 2009 klockan 17.30 på Nationalmuseum i Stockholm. Mer om de nomerade projekten kan du läsa här: http://www.samhallsbyggardagen.se/s50583 För mer information, vänligen kontakta Lena Frick, 0708-150211