Finansieringsvillkor relaterade till transaktionen med Brookfield har uppfyllts

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (”SBB”) meddelade den 24 september 2023 att Bolaget säljer 1,16 procent av SBB EduCo AB (”EduCo”) till Brookfield Super-Core Infrastructure Partners (”Brookfield”) för cirka 242 miljoner kronor och blir en minoritetsägarei EduCo. EduCo kommer även återbetala delar av dess koncerninterna lån från SBB, vilket innebär att SBB erhåller en likvid om cirka 8 miljarder kronor.

SBB kan idag meddela att finansieringsvillkoren uppfyllts enligt plan, vilket innebär att alla väsentliga villkor för att genomföra transaktionen är uppfyllda. Transaktionen kommer fullföljas under November.

Helena Lindahl, Finansdirektör, ir@sbbnorden.se, press@sbbnorden.se

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) är Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur. Bolagets strategi är att långsiktigt äga och förvalta samhällsfastigheter i Norden och hyresreglerade bostadsfastigheter i Sverige samt att bedriva ett aktivt fastighetsutvecklingsarbete. Genom SBBs stora samhällsengagemang finner kommuner och andra intressenter en långsiktig samarbetspartner i bolaget. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information om SBB finns på www.sbbnorden.se.