Kommunhuset i Nykvarn byggs om – tecknar 25-årigt hyresavtal med Samhällsbyggnadsbolaget

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) och Nykvarns kommun tecknar ett 25-årigt hyresavtal om en om- och tillbyggnad av Nykvarns kommunhus. I de nya lokalerna kommer anställda och medborgare närmare varandra och byggnaden blir en viktig del av Nykvarns centrum.

Kommunhuset i Nykvarn kommer att genomgå en om- och tillbyggnad om ca 2.000 kvm till totalt 3.900 kvm kontor för kommunens anställda inklusive kommunens befintliga bibliotek.

När kommunen växer ökar även antalet anställda. På grund av platsbrist är personalen idag utspridd på fyra olika ställen. I det nya huset samlas alla under ett tak och medborgarna får en större och mer anpassad mötesplats.

”Vi är nöjda med avtalet. Det är en bättre och mer ekonomisk lösning för kommunen att ingå ett långsiktigt hyresavtal än att bygga själv. Vi har även säkrat kommunens långsiktiga lokalbehov när vi växer, säger Frida Nilsson, kommundirektör i Nykvarns kommun.

Om- och tillbyggnad beräknas vara klart för inflyttning under våren 2020.

”Vi fortsätter att utveckla och hjälpa landets kommuner med samhällsfastigheter. Vi har ett fantastiskt fint samarbete med Nykvarns kommun och ser fram emot att vara kommunens hyresvärd under lång tid”, säger Ilija Batljan, grundare och VD för Samhällsbyggnadsbolaget i Norden.

Eller

Jenny Linghede, Projektchef på Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB, 076 636 76 12, jenny@sbbnorden.se

Frida Nilsson, Kommundirektör i Nykvarns kommun, 073-856 20 01, frida.nilsson@nykvarn.se

SBB äger samhällsfastigheter i Norden samt hyreslägenheter på tillväxtorter i Sverige och har som grundidé att äga och förvalta långsiktigt. Genom bolagets stora samhällsengagemang kommer kommuner och andra intressenter att finna en långsiktig samarbetspartner i bolaget. SBB tilldelades pris som Årets fastighetsbolag vid Fastighetsgalan 2018. Bolagets B-aktie (symbol SBB B), D-aktie (symbol SBB D) och preferensaktie (symbol SBB PREF) handlas på Nasdaq First North Premier. Certified Adviser är Erik Penser Bank (kontakt: certifiedadvisor@penser.se / 08-4638300). Mer information om bolaget finns på www.sbbnorden.se.