Nordiqus säkrar refinansiering om 8,6mdkr

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB:s (publ) (”SBB”) intresseföretag inom Utbildning, Nordiqus, har refinansierat ca 800m USD, motsvarande cirka 8,6 mdkr, av den existerande bankskulden om 16mdkr med private placement obligationer emitterat direkt i SEK och NOK i den amerikanska marknaden. Obligationerna har löptider om 10 till 15 år. Detta har möjliggjorts av att Nordiqus finansiering erhållit en investment grade rating baserad på metod för kreditvärdering av infrastruktur.

”Nordiqus har som ett självständigt bolag uppnå en god kreditvärdighet och denna refinansiering bekräftar bolagets stabila finansiella ställning och möjliggör att vi kan fortsätta vara en långsiktig och stabil partner som ägare av utbildningsinfrastruktur,” säger Jenny Rehn, vd på Nordiqus.

”Nordiqus inträde på kapitalmarknaden har skett på ett väldigt övertygande sätt, reducerade refinansieringsrisker och stabila kassaflöden kommer att bli en bra affär för SBB. Stor efterfrågan på obligationer av stora amerikanska institutioner gav bolaget fördelaktiga finansieringsvillkor. Ett flertal ytterliga institutioner arbetar aktivt för att få finansiera Nordiqus, vilket borgar för fortsatt framgång i kapitalmarknaden. Detta steg bekräftar vår strategi att dela upp SBB och ta in delägare i våra affärsområden såsom vi även planerar att göra med Sveafastigheter,” säger Leiv Synnes, vd på SBB.

Nordiqus är Europas ledande plattform för offentlig utbildningsinfrastruktur med tillväxtpotential. SBB äger 49,84 procent av Nordiqus som per den sista juni 2024 har ett totalt fastighetsvärde på 38,8 miljarder kronor. Nordiqus samägs med Brookfield Super-Core Infrastructure Partners.

Helena Lindahl, Finansdirektör, ir@sbbnorden.se, press@sbbnorden.se

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) är Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur. Bolagets strategi är att långsiktigt äga och förvalta samhällsfastigheter i Norden och hyresreglerade bostadsfastigheter i Sverige samt att bedriva ett aktivt fastighetsutvecklingsarbete. Genom SBBs stora samhällsengagemang finner kommuner och andra intressenter en långsiktig samarbetspartner i bolaget. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information om SBB finns på www.sbbnorden.se.