S&P bekräftar SBB:s investment grade rating BBB-, justerar utsikter till negativa

Kreditinstitutet S&P Global Ratings (”S&P”) har idag meddelat att de bekräftar Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (“SBB”):s investment grade rating BBB- samtidigt som utsikterna justerats till negativa från stabila. SBB har en BBB- rating med positiva utsikter från Fitch Ratings och en BBB rating med stabila utsikter från Scope Ratings.

”Vi är fast beslutna att fortsätta vårt arbete att stärka vår långsiktiga finansiella ställning inklusive de avyttringar som redan meddelats marknaden. Vi noterar S&P:s beslut att använda konservativa antaganden om tillväxt som understiger inflationen för våra hyresintäkter trots att de är kopplade till KPI med lång genomsnittlig kontraktslöptid och en stabil hyresgästbas. Vi ser fram mot att presentera vår delårsrapport nästa vecka så att alla får möjlighet att bedöma vår räntetäckningsgrad med aktuella siffror per 30 juni”, kommenterar Ilija Batljan, VD och grundare av Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB.

Ilija Batljan, VD och grundare av Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB, ilija@sbbnorden.se

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) är Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur. Bolagets strategi är att långsiktigt äga och förvalta samhällsfastigheter i Norden och hyresreglerade bostadsfastigheter i Sverige samt att bedriva ett aktivt fastighetsutvecklingsarbete. Genom SBBs stora samhällsengagemang finner kommuner och andra intressenter en långsiktig samarbetspartner i bolaget. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information om SBB finns på www.sbbnorden.se.