Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB, Bokslutskommuniké 2019: årets resultat 2,97 kr per stamaktie A och B, utdelningen föreslås höjas med 140 procent

SAMHÄLLSBYGGNADSBOLAGET I NORDEN AB (PUBL): ÅRET I KORTHET

• Hyresintäkterna ökade till 1 996 mkr (1 680).
  • Driftsöverskottet ökade till 1 265 mkr (1 071).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital var 745 mkr (248).
  • Resultat före skatt ökade till 3 137 mkr (1 904), varav:
    • Förvaltningsresultatet ingår med 645 mkr (321). I förvaltningsresultatet ingår kostnader för förtidslösen av lån och andra engångsrelaterade kostnader om -300 mkr (-147).
    • Värdeförändringar på fastigheter ingår med 2 453 mkr (1 575) varav orealiserade värdeförändringar som resultat från byggrättsutveckling ingår med 338 mkr (177).
    • Periodens resultat var 2 624 mkr (1 690) efter avdrag för uppskjuten skatt om -479 mkr (-212) och aktuell skatt om -34 mkr (-2), motsvarande ett resultat per stamaktie A och B om 2,97 kr (2,07) före utspädning.
  • Fastighetsportföljens värde uppgick till 79,5 mdkr (25,2).
  • Långsiktigt substansvärde (EPRA NAV) ökade till 24 855 mkr (8 736), motsvarande 20,04 kr (11,55) per aktie.
  • SBB:s snittränta har under de senaste 12 månaderna minskat från 2,44 procent till 1,76 procent.
  • Styrelsen föreslår utdelning om 0,60 kr (0,25) per stamaktie A och B, utdelning om 2 kr (2) per stamaktie D och utdelning om 35 kr (35) per preferensaktie, att delas ut kvartalsvis.

FJÄRDE KVARTALET I KORTHET

• Hyresintäkterna ökade till 596 mkr (453).
  • Driftsöverskottet ökade till 362 mkr (274).
  • Resultat före skatt var 1 611 mkr (700), varav förvaltningsresultatet ingår med 137 mkr (28). I förvaltningsresultatet ingår kostnader för förtidslösen av lån och andra engångsrelaterade finansierings- och transaktionskostnader om -150 mkr. Värdeförändringar avseende fastigheter ingår med 1 317 mkr (671).
  • Periodens resultat ökade till 1 287 mkr (691), motsvarande ett resultat per stamaktie A och B om 1,51 kr (0,83) före utspädning.

”SBB levererar en av de starkaste ökningarna av substansvärdet någonsin: Substansvärdet EPRA NAV var 20,04 kronor per stamaktie A och B i slutet av fjärde kvartalet motsvarande en ökning med 73 procent per stamaktie A och B. Resultatet före skatt uppgick till 3 137 mkr och resultatet efter skatt blev 2 624 mkr. Justerat för engångskostnader för återbetalning av dyra lån samt avdrag för resultat hänförligt till preferensaktier, D-aktier och hybridobligationer, blev årets resultat 3,36 kr per stamaktie A och B. Vår justerade intjäningsförmåga från förvaltningsverksamheten på 12-månaders rullande basis landar på 2 845 mkr, motsvarande en ökning på 126 procent per stamaktie A och B sedan slutet av 2018,” kommenterar Ilija Batljan, VD och grundare av Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB.

Bilaga: Bokslutskommuniké januari – december 2019

Bokslutskommunikén finns även under följande länk: sbbnorden.se/investor-relations/rapporter/.

Denna information är sådan information som Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 februari 2020 kl. 08:00 CET.

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) ("SBB") äger samhällsfastigheter i Norden samt hyreslägenheter på tillväxtorter i Sverige och har som grundidé att äga och förvalta långsiktigt. Genom bolagets stora samhällsengagemang kommer kommuner och andra intressenter att finna en långsiktig samarbetspartner i bolaget. SBB tilldelades pris som Årets fastighetsbolag vid Fastighetsgalan 2018. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Bolagets preferensaktie (symbol SBB PREF) handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är Erik Penser Bank (kontakt: certifiedadviser@penser.se / 08-4638300). Mer information om bolaget finns på www.sbbnorden.se.