Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB avyttrar fastigheter i Borås och Kalmar till sammanlagt överenskommet fastighetsvärde om 233 mkr

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (”SBB”) avyttrar fastigheten Grönfinken 1 i Borås innehållande studentlägenheter samt daglig verksamhet till HanssonGruppen Invest AB. Därutöver har bolaget avyttrat Elefanten 8 i Kalmar innehållande en tågserviceverkstad till Polar Structure AB. Totalt fastighetsvärde i transaktionerna uppgår till 233 Mkr, vilket är i linje med senaste externvärdering. Fastigheterna har en total sammanlagd uthyrningsbar area om 8 837 kvm. Totala hyresintäkt för 2022 uppgår till 12 982 tkr.

”Helt i linje med vår strategi om förstärkta kreditnyckeltal kan vi presentera ytterligare försäljningar”, säger Oscar Lekander, Vice VD och Operativ chef, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB.

Affärerna är signerade och frånträde sker 30 september 2022.

Oscar Lekander, Vice VD och Operativ chef, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB, oscar@sbbnorden.se

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) är Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur. Bolagets strategi är att långsiktigt äga och förvalta samhällsfastigheter i Norden och hyresreglerade bostadsfastigheter i Sverige samt att bedriva ett aktivt fastighetsutvecklingsarbete. Genom SBBs stora samhällsengagemang finner kommuner och andra intressenter en långsiktig samarbetspartner i bolaget. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information om SBB finns på www.sbbnorden.se.