Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB har räntesäkrat 100 procent av sina lån

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) ("SBB") har förlängt räntebindningen på sin upplåning genom köp av swapar motsvarande totalt 2 miljarder kronor med löptider på sex år (1 miljard kronor) respektive 10 år (1 miljard kronor). Tillsammans med tidigare säkrade lån innebär det att 100 procent av SBB:s lån nu är räntesäkrade med en snittlöptid på cirka fem år.

”SBB:s samhällsfastigheter kännetecknas av långa kontrakt med en justerad snittkontraktslängd på cirka 10 år. Långa kontrakt kombinerat med att 100 procent av lånen nu är säkrade på låga nivåer ger extra trygga kassaflöden. Ur ett riskperspektiv skulle SBB kunna ses som en kommunobligation med stigande avkastning tack vare att mer än 90 procent av våra intäkter kommer direkt eller indirekt från stat eller kommun samt svenska reglerade hyresrätter," säger Ilija Batljan, VD och grundare av SBB.

SBB äger samhällsfastigheter i Norden samt hyreslägenheter på tillväxtorter i Sverige och har som grundidé att äga och förvalta långsiktigt. Genom bolagets stora samhällsengagemang kommer kommuner och andra intressenter att finna en långsiktig samarbetspartner i bolaget. SBB tilldelades pris som Årets fastighetsbolag vid Fastighetsgalan 2018. Bolagets B-aktie (symbol SBB B), D-aktie (symbol SBB D) och preferensaktie (symbol SBB PREF) handlas på Nasdaq First North Premier. Certified Adviser är Erik Penser Bank (kontakt: certifiedadviser@penser.se / 08-4638300). Mer information om bolaget finns på www.sbbnorden.se.