Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB har tecknat avtal med Oscar Properties om försäljning av fastighetsportfölj för 1,4 mdkr inkl SBB:s joint venture Valerum

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (”SBB”) har ingått ett avtal, villkorat av finansiering, med Oscar Properties Holding AB (publ) (”Oscar Properties”) om att sälja en fastighetsportfölj för 1,4 mdkr (”Försäljningen”). Försäljningen inkluderar två kontorsfastigheter direkt ägda av SBB och resterande fastigheter utgörs av SBB:s 50 procent delägda joint venture Valerum.

Det totala överenskomna fastighetsvärdet på 1,4 mdkr är i linje med senaste externvärdering. Försäljningen är villkorad av att Oscar Properties erhåller nödvändig skuldfinansiering och tillförs nytt eget kapital.

”SBB:s transaktionsteam fortsätter att leverera försäljningar med ambitionen att SBB ska uppnå en BBB+ rating”, säger Oscar Lekander, Affärsutvecklingschef, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB.

Oscar Lekander, Affärsutvecklingschef Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB, oscar@sbbnorden.se

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) är Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur. Bolagets strategi är att långsiktigt äga och förvalta samhällsfastigheter i Norden och hyresreglerade bostadsfastigheter i Sverige samt att bedriva ett aktivt fastighetsutvecklingsarbete. Genom SBBs stora samhällsengagemang finner kommuner och andra intressenter en långsiktig samarbetspartner i bolaget. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Bolagets preferensaktie (symbol SBB PREF) handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är Erik Penser Bank (kontakt: certifiedadviser@penser.se / 08-4638300). Mer information om SBB finns på www.sbbnorden.se.