Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB inleder ett återköpsprogram av stamaktier av serie D

Styrelsen i Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (”SBB”) har, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 28 april 2023, beslutat att inleda ett återköpsprogram av egna stamaktier av serie D.

SBB arbetar aktivt med att stärka förmågan att uppta konkurrenskraftig finansiering och att skapa en så optimal kapitalstruktur som möjligt. Vad som är optimal kapitalstruktur förändras över tid och SBB behöver därför löpande justera användandet av olika finansieringsprodukter. Parallellt med strategin att skapa fristående affärsområden behöver bolaget genomföra åtgärder som förbättrar koncernens finansiella ställning. I det arbetet ingår även att se över komplexiteten i SBB:s bolagsstruktur och de olika verksamheternas kapitalanskaffning.

Som ett led i att stärka bolagets finansiella ställning och långsiktiga kassaflöde har styrelsen fattat beslut om ett begränsat återköp av D-aktier. Detta då D-aktierna berättigar till en lägsta utdelning om 2 kronor per aktie och år. Samtidigt bedömer styrelsen att tidpunkten för ett återköp är rätt givet balansen mellan D-aktiens substansrabatt och de framtida marknadsutsikterna.

Återköp av egna D-aktier kan komma att genomföras vid ett eller flera tillfällen under perioden 17 juni – 24 juni 2024 i enlighet med följande villkor:

• Återköp ska ske i enlighet med Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter. Återköp får även ske genom blockaffärer i enlighet med tillämpliga regler.
  • Återköp får endast ske till ett pris per aktie inom det på Nasdaq Stockholm vid var tid gällande kursintervallet, varmed avses intervallet mellan den högsta köpkurs och den lägsta säljkurs som kontinuerligt meddelas av Nasdaq Stockholm.
  • Återköp får ske endast med iakttagande av de mängdbegränsningar för köp av egna aktier som anges i Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter.
  • Högst får 50 000 000 stamaktier av serie D återköpas. SBB:s innehav vid var tid får dock aldrig överstiga 10 procent av samtliga aktier i SBB.
  • Betalning för aktierna ska erläggas kontant.

Genomförda förvärv av egna aktier kommer att offentliggöras och anmälas i enlighet med gällande lagar och förordningar samt Nasdaq Stockholms Regelverk för emittenter. Återköp kommer att redovisas på Nasdaq Stockholms hemsida.

”SBB har lanserat ett flertal åtgärder och fortsätter arbeta aktivt med flera olika alternativ för att säkerställa en mer effektiv kapitalstruktur för SBB. Vi genomför kontinuerligt åtgärder för att balansera bolagets behov av likviditet och effektiv finansiering. Åtgärderna syftar till att i slutändan stärka SBB:s lönsamhet och finansiella ställning”, säger Leiv Synnes, vd för SBB.

Vid tidpunkten för detta pressmeddelande uppgår det totala antalet aktier i SBB till 1 648 481 553 varav 209 977 491 är stamaktier av serie A, 1 244 638 157 är stamaktier av serie B och 193 865 905 är stamaktier av serie D. SBB innehar för närvarande inga egna aktier.

SBB har engagerat ABG Sundal Collier som manager för återköpsprogrammet. Vinge är legal rådgivare.

Helena Lindahl, Finansdirektör, ir@sbbnorden.se, press@sbbnorden.se

Denna information utgör insiderinformation som Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 juni 2024 kl. 08:00 CEST.

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) är Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur. Bolagets strategi är att långsiktigt äga och förvalta samhällsfastigheter i Norden och hyresreglerade bostadsfastigheter i Sverige samt att bedriva ett aktivt fastighetsutvecklingsarbete. Genom SBBs stora samhällsengagemang finner kommuner och andra intressenter en långsiktig samarbetspartner i bolaget. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information om SBB finns på www.sbbnorden.se.