Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB säljer 20 000 kvm BTA byggrätter

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (”SBB”) säljer byggrätter för byggnation av hyresrätter till ett utvecklingsbolag samägt med KlaraBo. Efter färdigställande förvärvar KlaraBo fastigheterna för marknadsvärde.

Totalt omfattar byggrätterna cirka 20 000 kvm BTA med ett genomsnittligt pris på cirka 3 200 kr/kvm BTA. Byggrätterna som är belägna i Höganäs, Karlskrona och Falun ska utvecklas till hyresrätter med lägre hyror.

”Vårt fastighetsutvecklingsarbete bidrar till att minska bostadsbristen i det bostadssegment där bristen är som störst. Affären visar dessutom hur attraktiva våra byggrätter är även i en tid av viss osäkerhet på marknaden,” kommenterar Ilija Batljan, VD och grundare av Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB.

”Det här är KlaraBos största affär hittills och vi räknar med att kunna uppföra i runda tal 250 lägenheter på de aktuella tomterna. Det är extra glädjande att det görs möjligt genom en affär med SBB och vi ser fram emot ett fortsatt samarbete som bör bli givande för båda parter och bidrar till att förbättra bostadssituationen i Sverige,” säger Andreas Morfiadakis, VD på KlaraBo.

SBB äger samhällsfastigheter i Norden samt hyreslägenheter på tillväxtorter i Sverige och har som grundidé att äga och förvalta långsiktigt. Genom bolagets stora samhällsengagemang kommer kommuner och andra intressenter att finna en långsiktig samarbetspartner i bolaget. SBB tilldelades pris som Årets fastighetsbolag vid Fastighetsgalan 2018. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och preferensaktie (symbol SBB PREF) handlas på Nasdaq First North Premier. Certified Adviser är Remium Nordic Holding AB (www.remium.com). Mer information om bolaget finns på www.sbbnorden.se.