SBB förlänger hyresavtal omfattande 14 124 kvm med finska staten fram till fjärde kvartalet 2032

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (“SBB”), genom dotterbolaget Hemfosa Finland, har förlängt hyresavtal med Senatfastigheter om 14 124 kvm fram till fjärde kvartalet 2032. Senatfastigheter är den finska statsförvaltningens fastighetsförvaltningsenhet som i sin tur kommer att vidareförhyra lokalerna till Polisinrättningen för Västra Nyland som huvudpolisstation i Esbo i stor-Helsingfors. Fastigheten kommer att moderniseras i enlighet med Polisstyrelsens nya polishuskoncept. SBB kommer att investera 23,6 MEUR I fastigheten med en bedömd direktavkastning om 5,3 %. Ny hyresintäkt efter renoveringen som bedöms avslutas fjärde kvartalet 2022 bedöms till 3,4 MEUR. Hyresintäkten justeras till 100 % av förändringar i KPI.

“Finland är en av SBB:s huvudmarknader och vi kommer att fortsätta att investera för att tillhandahålla och erbjuda social infrastruktur till den finska staten och de finska kommunerna”, säger Arto Nummela, Förvaltningschef Finland, SBB.

Fastigheten Vitikka 1 är belägen i Esbo, i Helsingforsregionen, är en optimal lokalisering för polisen och möjliggör för snabb åtkomst till alla större stadsdelar i Esbo. Cirka 40 % av den uthyrbara arean förhyrs till Senatfastigheter och övriga delar hyrs ut till Esbo Tingsrätt och flera mindre hyresgäster. Byggnaden uppfördes ursprungligen under 60-talet och större utbyggnationer gjordes under 90-talet. Fastighetens tomt är stor och inkluderar en betydande framtida utvecklingspotential.

Ilija Batljan, VD och grundare av Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB, ilija@sbbnorden.se

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) är Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur. Bolagets strategi är att långsiktigt äga och förvalta samhällsfastigheter i Norden och hyresreglerade bostadsfastigheter i Sverige samt att bedriva ett aktivt fastighetsutvecklingsarbete. Genom SBBs stora samhällsengagemang finner kommuner och andra intressenter en långsiktig samarbetspartner i bolaget. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Bolagets preferensaktie (symbol SBB PREF) handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är Erik Penser Bank (kontakt: certifiedadviser@penser.se / 08-4638300). Mer information om SBB finns på www.sbbnorden.se.