SBB meddelar att delningen av SBB Kåpan Bostad är genomförd

Den 30 maj 2024 meddelades att SBB avtalat med Kåpan Tjänstepension om att dela upp SBB Kåpan Bostad AB samt att uppdelningen av bostadsbolaget Unobo AB som SBB ägde tillsammans med Riksbyggen var genomförd. Båda transaktionerna är nu genomförda och SBB har sammanlagt övertagit 6 500 lägenheter fördelade på 75 fastigheter om totalt ca 428 000 kvm. Fastigheterna blir en del av Sveafastigheter.

”Det känns glädjande att skapa ett stort Sveafastigheter med ledande kompetens inom bostadsförvaltning och bostadsprojekt. Vi kommer höja effektiviteten i verksamheten genom samordningsfördelar vilket leder till högre lönsamhet ”, säger Leiv Synnes, vd för SBB.

”Sveafastigheter blir med sitt bestånd ett av Sveriges ledande renodlade bostadsbolag. Fastigheterna är strategiskt belägna med tyngdpunkt i storstadsregioner och universitetsstäder kombinerat med en unik kompetens av att förvalta och utveckla bostäder. Sveafastigheter är en unik plattform för att förvalta och utveckla högkvalitativa hyresbostäder i Sverige. Om en ägaspridning sker genom en börsnotering, blir Sveafastigheter Sveriges största renodlade bostadsbolag i noterad miljö”, säger Erik Hävermark, vd för Sveafastigheter.

Helena Lindahl, Finansdirektör, ir@sbbnorden.se, press@sbbnorden.se

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) är Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur. Bolagets strategi är att långsiktigt äga och förvalta samhällsfastigheter i Norden och hyresreglerade bostadsfastigheter i Sverige samt att bedriva ett aktivt fastighetsutvecklingsarbete. Genom SBBs stora samhällsengagemang finner kommuner och andra intressenter en långsiktig samarbetspartner i bolaget. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information om SBB finns på www.sbbnorden.se.