SBB:s delårsrapport januari–juni 2024: Levererar på den strategiska planen och fortsatt ökande driftnetto

SAMHÄLLSBYGGNADSBOLAGET I NORDEN AB (PUBL), DELÅRSRAPPORT JAN-JUN 2024 I KORTHET:

Kvartalet i korthet, kvarvarande verksamhet

• Hyresintäkterna uppgick under perioden till 2 121 mkr (2 317).
  • Hyresintäkterna ökade med 7,2 procent i jämförbart bestånd.
  • Driftnettot uppgick till 1 455 mkr (1 568).
  • Driftnettot ökade med 8,9 procent i jämförbart bestånd.
  • Förvaltningsresultat exkl. valutakursdifferenser uppgick till 1 430 mkr (1 116).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital var -13 mkr (917).
  • Resultat före skatt uppgick till -4 805 mkr (-14 151), varav:
    • Resultat före finansiella poster, värdeförändringar fastigheter och goodwill ingår med 899 mkr (1 323) inklusive förvärvs- och omstruktureringskostnader på -35 mkr (-24).
    • Värdeförändringar på fastigheter ingår med -3 579 mkr (-6 971).
    • Resultat från joint ventures och intresseföretag ingår med -1 987 mkr (-3 661).
    • Finansiella poster ingår med 230 mkr (-2 813) varav resultat från förtidsinlösen av lån ingår med 798 mkr (-112) och valutakursdifferenser med -30 mkr (-2 112).
    • Värdeförändring avseende finansiella instrument ingår med -34 mkr (-1 949).
  • Periodens resultat uppgick till -3 429 mkr (-13 064) efter avdrag för uppskjuten skatt om 1 392 mkr (1 374) och aktuell skatt om -337 mkr (-365), motsvarande ett resultat per stamaktie A och B om -2,70 kr (-10,17) före utspädning.
  • Fastighetsportföljens värde uppgick till 54 417 mkr (73 205).
  • Långsiktigt substansvärde (EPRA NRV) var 14 647 mkr (27 616), motsvarande 10,07 kr (18,99) per aktie före utspädning.

”Under kvartalet genomförde vi en rad åtgärder inom ramen för den nya strategin för att säkerställa bolagets likviditet samtidigt som den underliggande verksamheten fortsatte att utvecklas starkt och driftnetto i jämförbart bestånd fortsatte att öka. Strategin är fortsatt att söka ägarspridning med ett Sveafastigheter som nu är välorganiserat och välkonsoliderat.”

Leiv Synnes, Verkställande direktör

Bilaga: Delårsrapport januari – juni 2024

Helena Lindahl, Treasury Director, ir@sbbnorden.se, press@sbbnorden.se

Denna information är sådan information som Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 augusti 2024 kl. 08:00 CEST.

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) är Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur. Bolagets strategi är att långsiktigt äga och förvalta samhällsfastigheter i Norden och hyresreglerade bostadsfastigheter i Sverige samt att bedriva ett aktivt fastighetsutvecklingsarbete. Genom SBBs stora samhällsengagemang finner kommuner och andra intressenter en långsiktig samarbetspartner i bolaget. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information om SBB finns på www.sbbnorden.se.