SBB tar hem den ekonomiska förvaltningen – förväntad årlig besparing på 25 Mkr

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (”SBB”) har beslutat att ta hem den ekonomiska förvaltningen för sina samtliga svenska bolag vilken tidigare varit utlagd på entreprenad. Detta strategiska beslut förväntas generera en årlig besparing om cirka 25 miljoner kronor, med full effekt från och med 2026.

Implementeringen av detta initiativ kommer att ske i två faser. Den första fasen inleds den 1 oktober 2024, då förvaltningen av ekonomin för 180 bolag övergår till intern hantering. Resterande cirka 420 bolag kommer att inkluderas från och med 1 januari 2025.

”Genom att ta hem den ekonomiska förvaltningen ökar vi både vår kontroll och effektivitet, samtidigt som vi tar ett viktigt steg i att sänka våra centrala kostnader. Detta är en del i vårt arbete med att implementera den nya strategin och optimera användningen av våra resurser för att fortsätta skapa värde för våra aktieägare,” säger Daniel Tellberg, Ekonomidirektör på SBB.

Helena Lindahl, Finansdirektör, ir@sbbnorden.se, press@sbbnorden.se

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) är Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur. Bolagets strategi är att långsiktigt äga och förvalta samhällsfastigheter i Norden och hyresreglerade bostadsfastigheter i Sverige samt att bedriva ett aktivt fastighetsutvecklingsarbete. Genom SBBs stora samhällsengagemang finner kommuner och andra intressenter en långsiktig samarbetspartner i bolaget. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information om SBB finns på www.sbbnorden.se.