SBB väljer att återbetala 3 mdkr i säkerställd bankskuld – ökar kvoten av ej pantsatta tillgångar till över 3 gånger

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (”SBB”) kommer i samband med att bolaget genomför förvärvet av Offentliga Hus AB att återbetala säkerställda banklån om 3 mdkr. Återbetalningen resulterar i att finansiella kostnader på 12-månaders rullande basis (allt annat lika) minskar med 30 mkr. Samtidigt bidrar återbetalningen till att SBB:s kvot av ej pantsatta tillgångar ökar till över 3 gånger vilket är bland de starkaste i Europa (se tabellen nedan).

Återbetalningen är ett led i SBB:s arbete med att uppnå en BBB+ rating.

Ilija Batljan, VD och grundare av Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB, ilija@sbbnorden.se

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) är Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur. Bolagets strategi är att långsiktigt äga och förvalta samhällsfastigheter i Norden och hyresreglerade bostadsfastigheter i Sverige samt att bedriva ett aktivt fastighetsutvecklingsarbete. Genom SBBs stora samhällsengagemang finner kommuner och andra intressenter en långsiktig samarbetspartner i bolaget. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Bolagets preferensaktie (symbol SBB PREF) handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är Erik Penser Bank (kontakt: certifiedadviser@penser.se / 08-4638300). Mer information om SBB finns på www.sbbnorden.se.