Analysguiden: Lägre räntor lyfte intjäning

SBB i Norden förbättrade sig intjäningsförmåga med 19,7 procent (!) under tredje kvartalet 2018. Det förklaras nästan helt av lägre räntekostnader där bolagets snittränta sjönk från 2,93 till 2,49 procent. Detta har skett genom omläggning och upptagande av nya lån till bättre villkor. Aktien värderas nu till substansvärde.

Sektorn samhällsfastigheter började etableras i Sverige omkring år 2000. VD:n och huvudägaren Ilija Batljan startade SBB i Norden efter att tidigare varit vice VD på Rikshem från 2011 till 2016 där han gjorde fastighetstransaktioner i stora skala. SBB:s affärsmodell är mer opportunistisk än Rikshems, med renovering av bostäder som ger högre hyra. Att ta fram byggrätter som sedan säljs samt köp av samhällsfastigheter centralt i fler regionstäder är en annan.

Fördelen med offentliga hyresgäster är en låg risk för hyresförluster, då hyresåtagandena ytterst är skattegaranterade. Offentliga hyresgäster sitter ofta kvar längre i sina lokaler och betalar dessutom litet mer än privata företag. Restvärdes- och vakansrisken är generellt låg då Samhälls­fastigheter utgör en del av samhällets infrastruktur, Den portfölj som SBB i Norden har köpt samman har sju års genom­snittlig återstående löptid på hyreskontrakten.

Bolaget lyckades under tredje kvartalet 2018 sänka sin genomsnittliga räntekostnadsnivå med cirka 44 räntepunkter. Det motsvarar 112 miljoner kronor bättre finansnetto i årstakt. Värdeökningar på 402 miljoner kronor innebar att 78 procent av förvaltningsresultatet under tredje kvartalet 2018 kan hänföras hit. Bolaget fortsätter att sälja bostadsbyggrätter.  Företaget har tecknat ett 50-årigt (!) hyresavtal till 4,2 procent direktavkastning för en investering i ett kulturhus och hotell för 1,05 miljarder kronor med Skellefteå kommun. Det projektet borde gå att sälja till en institution. SBB-aktien handlas till låga multiplar på sin intjäningsförmåga.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.