Analysguiden: Ökad intjäning efter uppköp

Efter budet på Hemfosa har Samhällsbyggnadsbolaget i Norden (”SBB”) förhandlat om att sälja fastigheter för cirka 11 miljarder kronor. Efter dessa transaktioner förbättras SBB:s intjänings-förmåga. Aktien handlas nu på lägre p/e-talsmultiplar jämfört med de större bolagen i fastighetssektorn.

Det offentliga budet på Hemfosa gick igenom, då SBB kommit över 93 procent av samtliga aktier. Det innebär att SBB blir en ledande aktör inom Samhällsfastigheter i ett segment som utgör 78 procent av bolagets fastighetsportfölj.

Den nya större SBB-koncernen ökar sin intjäningsförmåga från 0,94 kronor per stamaktie före budet till 1,50 kronor per stamaktie efter genomförande av budet. Bolaget har indikerat att fastigheter för 11 miljarder kronor ska säljas, varav 8 miljarder kronor till Nyfosa till ett av oss uppskattat direkt-avkastningskrav om cirka 4,5 procent. Efter dessa transaktioner bedomer vi att SBB i Nordens intjäningsförmåga hamnar på 1,31 kronor per stamaktie. SBB har identifierat synergieffekter om 260 miljoner kronor via lägre räntekostnader på lån i det förvärvade Hemfosa, motsvarande 18 öre per stamaktie.

I våra resultatprognoser för kv4/2019 som presenteras den 19 februari har vi höjt värdeförändringar fastigheter från 1400 till 1800 miljoner kronor för helåret 2019. SBB-aktien handlas på p/e 18 ggr sin intjäningförmåga, jämfört med p/e 33 ggr som en genomsnitt för övriga börsnoterade fastighetsaktier på Stockholmsbörsen. Vi höjer vår riktkurs i Bas-scenariot från 23,1 till 26,8 kronor per aktie.

Läs hela analysen på Analysguiden

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.