Magnus Skåninger ny vd på Saminvest

Magnus Skåninger har utsetts till ny vd på Saminvest. Magnus har varit chef för fondinvesteringar på Saminvest de senaste tre åren och dessförinnan varit bl a departementsråd och enhetschef på Finansdepartementet, managementkonsult på PwC och EY samt drivit egen konsultverksamhet.

Saminvest har under de senaste åren aktivt ökat utfästelserna till nya riskkapitalfonder vilket gör att Saminvest idag har ca 4,5 miljarder kronor i utfäst kapital, fördelat på 24 fonder inom tech, life science och impact. Magnus har, tillsammans med övriga organisationen, varit en viktig del i detta betydelsefulla arbete. Saminvests investeringar i riskkapitalfonder och i ängelinvesteringsbolag har gjort att drygt 450 innovativa bolag har fått tillskott av riskkapital från Saminvest tillsammans med privata investerare. Detta har därmed inneburit ett betydelsefullt tillskott av kapital till bolag i tidiga skeden och stärkt Sveriges ekosystem för startups.

Marianne Dicander Alexandersson, styrelsens ordförande kommenterar

”Styrelsens val, efter en omfattande rekryteringsprocess, föll på Magnus för hans kompetens inom riskkapitalmarknaden, hans erfarenhet från fondinvesteringar samt goda omdöme och ledarskap. Styrelsen hälsar Magnus varmt välkommen i hans nya roll på Saminvest.”

Magnus Skåninger kommenterar ”Jag är mycket stolt över förtroendet att bli vd på Saminvest. Saminvest har ett mycket viktigt uppdrag och har varit en aktiv part för att möjliggöra nya riskkapitalfonder och ängelinvesteringsbolag, i syfte att stärka det svenska ekosystemet för innovativa bolag i tidiga skeden. Jag ser väldigt mycket fram emot att, tillsammans med alla kompetenta medarbetare på Saminvest, fortsätta detta arbete med det långsiktiga målet att stärka Sveriges konkurrenskraft.”

Magnus Skåninger börjar sin tjänst den 30 oktober 2023.

Vid frågor kontakta kommunikationsansvarig Annelie Götbring tel 070-6018248