Nu är Saminvests delårsrapport för det andra kvartalet 2024 publicerad

Under kvartalet har Saminvest fullgjort sitt uppdrag med att avveckla samtliga direktägda portföljbolag. Kapital har utfästs till Starbright Invest 3 och Arctic Ventures Tre. Utfäst kapital uppgick till 5,003 miljarder kronor vid kvartalets utgång.

Saminvest har under kvartalet fullgjort sitt uppdrag med att avveckla samtliga direktägda portföljbolag. När Saminvest bildades 2017 fick den nya verksamheten i uppdrag att avveckla de 67 bolag som ägdes av dotterbolagen Fouriertransform och Inlandsinnovation, vilket nu slutförts. De erhållna försäljningslikviderna har bidragit till att Saminvest löpande har kunnat utfästa kapital till fonder och affärsängelprogram, så att det svenska ekosystemet för riskkapital kan fortsätta växa och utvecklas.

Under kvartalet har Saminvest utfäst 130 miljoner kronor till jönköpingsbaserade fonden Starbright Invest 3.

Saminvest har också utfäst11 miljoner kronor till Arctic Ventures Tre i Luleå. Därutöver har upp till 15 miljoner kronor reserverats för följdinvesteringar tillsammans med utvalda affärsänglar.

Läs mer i vår kvartalsrapport här: https://www.saminvest.se/finansiell-information/

Annelie Götbring
Kommunikationsansvarig
annelie.gotbring@saminvest.se