Nu är Saminvests delårsrapport för det första kvartalet 2024 publicerad

Året inleds med ett marknadsklimat som fortsatt är kärvt vilket medför att kapitalresningen för nya fonder tar längre tid att fullfölja. Utfäst kapital uppgick till 4,86 miljarder kronor vid kvartalets utgång.

Inom affärsängelverksamheten har en investering gjorts i det befintliga affärsängelprogrammet med inkubatorerna Minc och Ideon Innovation till vilket även inkubatorerna Hetch i Helsingborg och Krinova i Kristianstad nu har anslutit. Den tredje generationen ängelinvesteringsbolag i affärsängelprogrammet har det nya namnet Skåne Ventures I (tidigare Fast Track Capital) som visar på den skånska inriktningen och satsningen. Totalt har 34 miljoner kronor rests i utfäst kapital i den första stängningen från 72 investerare varav 42 procent är kvinnor eller mixade team med minst en kvinna.

Läs mer i vår kvartalsrapport här: https://www.saminvest.se/finansiell-information/

Saminvest är ett statligt riskkapitalbolag som investerar indirekt och tillsammans med privat kapital. Saminvest arbetar aktivt för etableringen av nya venture capitalfonder och affärsängelprogram för att utveckla den svenska riskkapitalmarknaden och indirekt stötta innovativa och snabbväxande företag. Insatserna ska leda till att det svenska näringslivet utvecklas och förnyas. www.saminvest.se