Peder Hasslev lämnar Saminvest för att bli ny vd på Alecta

Peder Hasslev började på Saminvest 2017 med uppdrag att avyttra portföljen med direkta investeringar och att bygga upp en fondportfölj i syfte att etablera nya riskkapitalfonder på den svenska marknaden. Idag har Saminvest avyttrat så gott som samtliga 67 direktinnehav och byggt upp en fondportfölj bestående av fler än 30 fonder och ängelinvesteringsbolag. Under den här tiden har drygt 450 tillväxtbolag i tidiga skeden fått tillskott av kapital från Saminvest tillsammans med privat kapital och många arbetstillfällen från Luleå i norr till Malmö i söder har därvid skapats. Totalt har Saminvest hittills utfäst cirka fyra miljarder kronor till fonder och ängelinvesteringsbolag.

Peder Hasslev kommenterar ”Det har varit fantastiskt lärorika och givande år. Idag gläds jag åt en välfungerande organisation med tydligt fokus på att agera värdeskapande. Saminvest har ett oerhört viktigt uppdrag och jag är trygg i att bolaget kommer fortsätta utvecklas positivt i symbios med ett livskraftigt ekosystem för startups”.

Marianne Dicander Alexandersson, styrelsens ordförande säger ”Vi vill tacka Peder för hans fina insatser för att utveckla Saminvest och dess roll i det svenska ekosystemet för innovativa snabbväxande bolag. Peder har varit väldigt uppskattad av oss i styrelsen och vi önskar honom lycka till i sin kommande roll.”

Saminvest har påbörjat rekryteringen av en ny vd. Peder Hasslev arbetar fram till 1 september och är därefter tillgänglig vid behov under uppsägningstidens slut. Åsa Knutsson tar över som tf vd från 1 september.