Saminvest har fullgjort sitt uppdrag med att avveckla samtliga direktägda portföljbolag

Saminvests uppdrag att förvalta och avveckla de direktägda portföljbolagen i Fouriertransform och Inlandsinnovation är slutfört. Samtliga 67 innehav har avvecklats. Kapitalet som fanns bundet i dessa bolag har frigjorts och de erhållna försäljningslikviderna har löpande överförts till Saminvests fondverksamhet.

När Saminvest bildades 2017 fick den nya verksamheten i uppdrag att avveckla de 67 innehav som vid den tidpunkten fanns i Fouriertransform och Inlandsinnovation, som organiserades som dotterbolag till Saminvest. Syftet var att realisera kapitalet som var bundet i dessa 67 portföljbolag för att finansiera Saminvests primära uppdrag att investera i privat förvaltade fonder, det vill säga att flytta riskkapitalet från investeringar i direktägda bolag till indirekta investeringar i privat förvaltade fonder och affärsängelprogram. Kapitalet har möjliggjort att Saminvest per den sista mars 2024 har utfäst kapital till totalt 24 fonder och 13 ängelinvesteringsbolag.

Sedan avvecklingen av innehaven påbörjades har 3,3 miljarder kronor tillförts i likviditet efter avdrag för tilläggsinvesteringar och försäljningsomkostnader. Resultatet uppgår till 1,1 miljard kronor (efter avdrag för värdet på de 67 övertagna innehaven samt fordringar år 2017 om 2,2 miljarder kronor).

Sammanfattningsvis har nu Saminvest fullgjort sitt uppdrag avseende avvecklingen av de direktägda innehaven i Fouriertransform och Inlandsinnovation. Saminvest arbetar vidare med uppdraget att fortsätta investera i fonder och affärsängelprogram, så att det svenska ekosystemet för riskkapital kan växa och utvecklas.

Fouriertransform Aktiebolag bildades 2008 med uppdrag att stärka det svenska fordonsklustrets internationella konkurrenskraft. 2014 utökades mandatet att även omfatta övriga delar av tillverkningsindustrin och närliggande tjänstenäringar. Fram till 2017 då Fouriertransform inordnades som ett dotterbolag till Saminvest gjorde verksamheten investeringar i 29 företag.

Inlandsinnovation AB bildades 2011 för att öka tillväxten och den internationella konkurrenskraften i norra Sveriges inland. 2013 utökades mandatet till att omfatta de sju nordligaste länen i sin helhet. Fram till 2017 då Inlandsinnovation inordnades som ett dotterbolag till Saminvest gjorde verksamheten sammanlagt investeringar i 62 företag.

Vid frågor kontakta kommunikationsansvarig tel 070-6018248