Saminvest investerar 14,5 miljoner kronor i Propel Capital VI

Propel Capital VI kommer att investera i tidiga startups inom områdena sustaintech, healthtech, deeptech och digital innovation för att bidra till att lösa samhällsutmaningar. Saminvest har dessutom avsatt upp till 20 miljoner kronor för följdinvesteringar tillsammans med utvalda affärsänglar som också har investerat i Propel Capital VI.

35 erfarna affärsänglar går in med 15,5 miljoner kronor, som matchas med 14,5 miljoner kronor av Saminvest, i ängelinvesteringsbolaget Propel Capital VI. Av de 35 investerarna i Propel VI är elva nya och 24 varit med i tidigare generationer av Propel Capital. Mer än hälften av Propel Capitals bolag har hittills attraherat en följdinvestering från någon av affärsänglarna i Propel Capital.

Propel Capital VI möjliggör en kontinuitet och ytterligare förstärkning av ekosystemet och näringslivet i regionen. Peder Hasslev, vd på Saminvest kommenterar: ”För oss är det viktigt att öka tillgången på kapital för startups i tidiga faser. Vi vill gärna fortsätta att investera och samarbeta efter de positiva resultaten som vi har sett i de tidigare generationerna ängelinvesteringbolag i STINGs regi.”

”Det var otroligt viktigt att stänga Propel VI, i ett läge när omvärlden skakar. Med ett osäkert investeringsklimat är det starkt att kunna erbjuda företagen i våra program en första tidig investering och tillgång till intressanta följdinvesterare. Det är även väldigt kul att så många av våra tidigare affärsänglar från Propel Capital och ankarinvesteraren Saminvest väljer att gå med igen. Vi har också knutit många nya, spännande investerare till oss” säger Pär Hedberg, vd för STING.

Mer om Propel Capital:https://sting.co/investors/propel-capital/