Saminvest investerar i Arctic Ventures Tre

Saminvest har investerat i den tredje generationen ängelinvesteringsbolag Arctic Ventures Tre. Syftet med investeringen är att förbättra finansieringsmöjligheterna för teknikbaserade startups och bygga ett starkare ekosystem för finansiering av innovativa bolag i Norrbotten och Västerbotten samt skapa en finansiell avkastning till investerarna.

Utöver de 10,8 miljoner kronor som totalt restes i Arctic Ventures Tre finns ytterligare upp till 15 miljoner kronor som Saminvest kan investera tillsammans med utvalda affärsänglar när de gör motsvarande följdinvesteringar i Arctic Ventures portföljbolag. Arctic Ventures Tre hanteras av Arctic Business och delägs av 36 affärsänglar och Saminvest.

-Vi gläds åt att fortsätta förstärka ekosystemet i norra Sverige genom att vara en ankarinvesterare i Arctic Ventures Tre, tillsammans med bl a flertalet välrenommerade affärsänglar. Vi ser en god potential i att utveckla risk-kapitalmarknaden i regionen med hjälp av en beprövad finansieringsmodell, så att lovande bolag i tidiga faser får bättre möjligheter att växa, säger Magnus Skåninger, VD på Saminvest.

Arctic Ventures Tre kommer att investera cirka 400 000 kronor i varje startup som antas till Arctic Business inkubator de kommande två till tre åren. Det kommer möjliggöra att upp till 25 bolag kommer få sin första externa finansiering genom Arctic Ventures Tre.

– Det är fantastiskt att vi nu har slutit cirkeln med flera personer som för över tio år sen startade sina bolag hos oss. Nu kommer de tillbaka och investerar som affärsänglar i nästa generations startups, kommenterar Jens Lundström, VD Arctic Business.

Foto fr v. till h. Stefan Lundblom, Kristina Öhman, Jens Lunström

Saminvest är ett statligt riskkapitalbolag som investerar indirekt och tillsammans med privat kapital. Saminvest arbetar aktivt för etableringen av nya venture capitalfonder och affärsängelprogram för att utveckla den svenska riskkapitalmarknaden och indirekt stötta innovativa och snabbväxande företag. Insatserna ska leda till att det svenska näringslivet utvecklas och förnyas. www.saminvest.se