Saminvest investerar i Skåne Ventures

I fjol gick de skånska och topprankade inkubatorerna Minc, Ideon Innovation, Hetch och Krinova ihop och bildade Skåne Ventures, som blir en av Sveriges största investeringsstrukturer för investeringar i tidiga startups. Trots utmaningarna att resa kapital i ett betydligt tuffare världsläge har de i den första stängningen med hjälp av Saminvest rest 33,6 miljoner kronor i investeringskapital som ska investeras i startups under de kommande två och ett halvt åren.

Hälften av Skåne Ventures investeringskapital kommer från fler än 70 av de mest framträdande privata investerarna, främst affärsänglar, i regionen. Saminvest går in som ankarinvesterare med motsvarande belopp. Genom kombinerade resurser och expertis ska inkubatorerna identifiera lovande startups, stödja och investera i nya bolag, och därmed bidra till tillväxt och innovation.

Syftet med Skåne Ventures är att skapa fler tillväxtbolag i regionen och generera finansiell avkastning för investerarna. Skåne Ventures vision är dessutom att bidra till en mer hållbar, jämställd och innovativ värld. De första investeringarna planeras ske under det andra kvartalet 2024.

”Vi gläds åt att vara med som ankarinvesterare och ytterligare förstärka ekosystemet i södra Sverige så att lovande bolag får bättre möjligheter att växa. Det är särskilt glädjande att Minc, Ideon Innovation, Hetch och Krinova samarbetar kring affärsängelprogrammet, vilket vi tror kommer att skapa fina synergier.” säger Magnus Skåninger, vd på Saminvest.

“De senaste tre åren har varit ett stålbad för entreprenörerna vars tillgång på kapital har hämmats av Covid, kriget i Ukraina och den följande låg-konjunkturen. Med ett starkt Skåne Ventures kan vi äntligen blicka framåt igen och tillsammans skapa goda förutsättningar för nästa generations bolag”, säger Daniel Persson, VD på Minc.

Annelie Götbring
Kommunikationsansvarig
annelie.gotbring@saminvest.se

Saminvest är ett statligt riskkapitalbolag som investerar indirekt och tillsammans med privat kapital. Saminvest arbetar aktivt för etableringen av nya venture capitalfonder och affärsängelprogram för att utveckla den svenska riskkapitalmarknaden och indirekt stötta innovativa och snabbväxande företag. Insatserna ska leda till att det svenska näringslivet utvecklas och förnyas. www.saminvest.se