Mandatum: Talouden normalisoituminen vie vielä aikaa

Mandatum: Talouden normalisoituminen vie vielä aikaa Talouden normalisoituminen vie näillä näkymin vielä sotatoimien päättymisen jälkeenkin runsaasti aikaa, uskoo Mandatum Pankkiiriliike tuoreessa markkinakatsauksessaan. - Alkuvuoden talouskehitys on ollut selvästi heikkenevää niin Yhdysvalloissa kuin Euroopassakin. Viime vuoden lopulla orastanut taloudellinen elpyminen pysähtyi Irakin kriisin tuomaan epävarmuuden kasvuun. Sotatoimien päättymisen odotetaan jälleen auttavan talouden näkymiä, mutta mahdollinen elpyminen vie vähintäänkin kuukausia, kertoo markkina-analyytikko Esko Immonen. Mandatumin markkinakatsauksen mukaan loppuvuoden kehitykseen liittyy edelleen suurta epävarmuutta ja siksi pankkiiriliike tulee alentamaan odotuksiaan. Talouskasvun hidastuminen alkuvuonna heijastuu myös yritysten tulosnäkymiin heikentävästi ja varovaisuus osakemarkkinoilla lyhyellä tähtäyksellä onkin perusteltua. - Tulosennusteet vuodelle 2003 ovat edelleen epävarmoja. Erityisesti vuoden toisen neljänneksen näkymät näyttävät pehmeiltä, kertoo Mandatumin markkinakatsaus. Mandatum Pankkiiriliikkeen ennusteen mukaan tuloskasvu ei loppuvuonnakaan yllä markkinoiden ennusteen tasolle, joskin varovaisia merkkejä näkymien parantumisesta voidaan odottaa loppukesästä alkaen. Yritysten odotetaan yhä ennakoivan varsin heikkoa kehitystä lähikuukausille. Markkinoilla onkin paineita yhä alentaa tulosennusteitaan. Mandatum Pankkiiriliikkeen odotusten mukaan sijoittajan kannattaakin toistaiseksi suosia sijoituksissaan matalan markkinariskin ns. defensiivisiä osakkeita ja toimialoja. Pidemmällä tähtäyksellä sykliset toimialat, kuten metsä- ja metalliteollisuus, tarjoavat parhaat tuottonäkymät, mutta taloudellisen tilanteen normalisoituminen vie näillä näkymin vielä runsaasti aikaa. Myös rahoitusmarkkinoiden korko- ja osaketuottojen välisen epäsuhdan poistuminen edellyttää palaamista normaalin talouskasvun ympäristöön. - Osinkotuotto on viime vuosina noussut poikkeuksellisen korkeaksi. Peräti yli 40 Helsingin pörssissä noteeratun yhtiön osinkotuotto-odotus on yli viisi prosenttia. Suomen osakemarkkinoilla osinkotuotto on jopa ylittänyt lyhyiden korkojen tuoton. Tätä epänormaalia kehitystä tulee vain vahvistamaan uuteen hallitusohjelmaan kirjattu osinkoverotus. Jos osinkoverotus tulee voimaan vuonna 2005, tulee se varmasti näkymään ensi vuoden aikana edelleen suurina osinkoina, uskoo Immonen. Lisätietoja: pääanalyytikko Erkki Vesola, puh. 010 236 4712 markkina-analyytikko Esko Immonen, puh. 010 236 4850 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/16/20030416BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/16/20030416BIT00050/wkr0002.pdf