Seminarier under Almedalen: Döden på arbetsplatsen – Hur hjälper man de drabbade?

Report this content

Att förlora en anhörig är en av livets största chocker. Trots att det är naturligt är det samtidigt väldigt svårt. Med hjälp blir det lättare för den som förlorat sin anhörige att komma vidare, både i livet och på jobbet. Och arbetsgivare kan spela en stor roll för båda områdena. Den 5 juli under Almedalsveckan hålls två seminarier om döden på arbetsplatsen, det ena om hur man gör när en medarbetare dör, det andra om när en medarbetares anhöriga dör. Hur kan arbetsgivare stötta på bästa sätt? Det finns många goda erfarenheter att lära av.

– Vi tycker det är viktigt att arbetsgivare vet hur de ska göra och vi vill sprida den kunskap vi har. Det är inte svårt och betyder väldigt mycket för den medarbetare som förlorat sin anhöriga. Med rätt agerande och insatser blir det bättre på jobbet, för den som drabbats och för arbetskamraterna. Det säger Kjell Westerlund, ordförande i paraplyorganisationen SAMS - Samarbete för människor i sorg, som arrangerar seminariet Döden på arbetsplatsen.

Handfasta och fungerande råd
Det är Katarina Tingström, legitimerad präst och legitimerad psykoterapeut som har mycket erfarenhet av att stödja människor och arbetsplatser som drabbats av sorg, som deltar i seminariet. Hon var försvarsmaktspräst i åtta år och polispräst vid polismyndigheten i region Stockholm i 14 år. Hon har skrivit handboken Döden på arbetsplatsen. Den är väldigt handfast och användbar. Hennes viktigaste råd är:

• Ta omedelbart kontakt med den drabbade. Skicka blommor.
  • Se till att den drabbades chef är den som tar kontakten direkt och tar reda på vilket stöd medarbetaren behöver.
  • Åk och hälsa på.
  • Bjud in till kaffe på jobbet innan medarbetaren kommer tillbaka.
  • Låt medarbetaren arbeta i sin egen takt när den kommer tillbaka.

– Det är en enorm chock när en anhörig dör, oavsett om det sker plötsligt eller till följd av en tids sjukdom. Många har svårt att tala om detta och vet inte alls hur man ska göra. Vi är glada att kunna sprida denna kunskap under Almedalsveckan, säger Kjell Westerlund.

Seminarier den 5 juli:

Döden på arbetsplatsen
- vad gör du när en medarbetare dör?

10.00 – 11.00

Länk till seminariet: almedalenplay.info/61022

Döden på arbetsplatsen
- vad gör du när en nära anhörig till en medarbetare dör?

13.00-14.00

Länk till seminariet: almedalenplay.info/61025I seminarierna deltar Katarina Tingström, legitimerad präst och legitimerad psykoterapeut (bilden), och SAMS vice ordförande Anna-Lena Söderlund Törnell.
Mer information:
Kjell Westerlund, ordförande SAMS, 0709-454 157, ordförande@samsorg.se,
Anna-Lena Söderlund Törnell, vice ordförande SAMS, 0705- 155 099, alsoderlund@telia.com

Foto:
Legitimerade prästen och legitimerade psykoterapeuten Katarina Tingström

www.samsorg.se

___________________________________________________________________
SAMS - samarbete för människor i sorg är ett samarbete mellan olika organisationer som vänder sig till olika målgrupper för människor i sorg. SAMS är en samordnande organisation som driver sakfrågor på nationell nivå men som också driver aktiviteter för medlemmarna. Under 2010 Bland annat har de genomfört en enkätundersökning i sitt arbete för rätten till sjukskrivning under sorg via en så kallad ”sorgpeng”. Följande organisationer samverkar i SAMS:  FEBE – nätverk för föräldrar som förlorat barn, VIMIL - Vi som mist någon mitt i livet SPES - Riksförbundet för suicid prevention och VSFB - Föreningen Vi Som Förlorat Barn.

Taggar: