Med internet i fickan och charmiga skärmar: Smart roterbar kamera på Samsungs nya 3G

– Trots att Z140 blir instegsmodellen i Samsungs breda utbud av 3G-mobiler är den förvånansvärt liten och smidig och väger bara 105 gram, säger Michael Alström, produktmarknadschef i Norden för Samsungs mobiler. – Det här är en perfekt telefon för den som är intresserad av att pröva 3G på allvar. Och den har en väldigt smart roterbar kamera.

Z140 har en roterbar kamera som både används för att ta bilder och vid videotelefoni. Den roteras lätt för att fånga olika motiv eller att riktas mot dig själv. En annan fördel med den roterbara kameran är att linsen skyddas när telefonen inte används. – Det är en perfekt mobil för den som vill ha nästintill portabelt bredband, upp till 384 kilobit per sekund. Och mobilt internets alla fördelar både i mobilen och genom datorn. Och trots att Z140 är vår instegsmodell är den liten och smidig. Formatet är inte längre skäl nog längre att avstå 3G, säger Michael Alström. – Med Z140 får 3G ett nytt och trevligt ansikte med samma möjligheter till videosamtal, ladda ner eller skicka videoklipp, e-post och snabb datauppkoppling. Och nu kommer allt fler streaming- och tv-tjänster. Z140 är också en trippelbandstelefon med breda kommunikationsmöjligheter – bluetooth, usb, synkroniserar med Outlook och har e-mejlklient. Charmiga skärmar Nya Z140 stoltserar med två klara och tydliga skärmar, den inre 1,8 tum stora tft-skärmen visar 262 000 färger. Den yttre oled-skärmen visar 65 000 och har klocka. De stora tydliga tangenterna förstärker användarvänligheten ytterliggare. I takt med att mobiloperatörerna växer och etablerar 3G, erbjuder Samsung Z140 till konsumenterna. Till en början levereras mobilen i samarbete med enskilda operatörer. Z140 har också en mp3-spelare med möjlighet att spela filformaten AAC och AAC+. Den kompakta och eleganta designen går framförallt i svart med inslag av olika nyanser av silver. Det inbyggda minnet är 50 megabyte totalt för kamera, video, mms, bilder, ljud och java. Yttre oled-skärmens format: 96 x 96 pixlar med 65 000 färger. Inre tft-skärmen: 176 x 220 pixlar med 262 000 färger. Video: 3GP (MPEG4 och AMR). Kamera: VGA. Andra funktioner är bluetooth, trippelband, mms, gprs, java och wap 2.0. 64-polyfoniska (flerstämmiga) eller mp3 ringsignaler. Z140 mäter 88x48x26mm och väger 105 gram. Z140 har upp till fyra timmars samtalstid och upp till 300 timmars vilotid. Priset i butik ligger runt 3100 kr. Finns i handeln under november. För frågor och mer information, kontakta gärna: Michael Alström, nordisk produktmarknadschef för telekom, m.alstrom@samsung.se, 08-590 966 44, 070-372 66 44 Pär Sveen, nordisk försäljningsdirektör, par.sveen@samsung.se Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se , 08 590 966 56, 070 99 55 650 Pressrum med bilder: www.samsung.se >>pressrum<< Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till press@samsung.se. Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 123 000 anställda i ett femtiotal länder. Försäljningen uppgick under 2004 till cirka 55,2 miljarder och vinsten var 10,3 miljarder US Dollar. Under 2004 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till cirka 3,6 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag cirka 80 anställda, en fördubbling på två år. Produktsortimentet består av mobiltelefoner, monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.