Samsung och Bang & Olufsen avslöjar ett nytt mobiltelefonkoncept med namnet Serene

Ett samarbete mellan Bang & Olufsen och Samsung Electronics mobilverksamhet har lett fram till ett unikt mobiltelefonkoncept som bryter mot konventionellt tänkande.

Telefonen är ren, enkel och har högsta kvalitet, vilket reflekteras i namnet “Serene”. Tanken bakom Serene var att skapa en mobiltelefon som är avsedd för ett huvudsyfte: att möjliggöra bekväm och praktisk kommunikation. De två företagen har haft ett nära samarbete sedan början av 2004 för att förverkliga denna idé, och resultatet är en verkligt unik produkt. Varje aspekt av utformningen och tekniken har ett noga genomtänkt förhållande mellan form och funktion, som gör både telefonens minimalistiska design och dess användning enkel och okomplicerad på ett elegant sätt. Telefonens namn, Serene, återspeglar kärnkoncepten elegant enkelhet och förfinad minimalism. Syftet är att ge ett alternativ för de kunder som kräver den högsta kvaliteten, för dem som tycker att enkelhet och kvalitet är viktiga faktorer och dem som tycker att enkelhet vinner i längden. Det är en telefon du vill behålla. Användningen, designen och tekniken är tidlösa, befriade från onödiga funktioner och anvisningar. Genom att kombinera Bang & Olufsens kunskaper inom konceptutveckling och design med Samsungs ledande position inom mobiltelefonteknik, ingenjörskonst och kvalitet, såg båda företagen en möjlighet att förverkliga ett helt annorlunda mobiltelefonkoncept. – Serene är resultatet av vår vision att hela tiden flytta gränserna för utveckling av mobiltelefoner och ge våra kunder unika och spännande produkter, säger Kitae Lee, VD för telekomdivisionen globalt inom Samsung Electronics. – Vi ville att Serene skulle bli någonting värdefullt, något som är ett personligt uttryck för kvalitet och bekvämlighet. Samstämmigheten med andra Bang & Olufsen-produkter ligger i designen och en mycket enkel användning, säger Torben Ballegaard Sørensen, VD för Bang & Olufsen. Serene består av två likadana delar som sitter ihop med ett vackert utformat gångjärn i aluminium. Skärmen och mikrofonen sitter i den nedre delen när telefonen ligger plant. Det cirkelformade tangentbordet och högtalaren sitter i den övre delen med ett elegant tumstyrt hjul i mitten, som sköter alla huvudfunktioner. Följaktligen har färgerna, typsnitten, skärmformatet och storleken valts ut särskilt med tanke på logisk användning. Den relativt stora skärmen med brett format gör det ännu behagligare att läsa och skriva på skärmen. Samtidigt gör den begränsade mängden funktioner i luren det möjligt att begränsa mängden menyer, vilket i sin tur gör upplevelsen av att använda Serene både logisk och intuitiv. Serene levereras med en triangelformad laddare/dockningsstation som är tillverkad i polerat anodiserat aluminium med en urholkning för telefonen. Om telefonen sätts i dockningsstationen eller om den används i bordsläge kan den användas som en bärbar dator i miniatyr, eftersom skärmen vrids 180 grader så att den ska vara bekväm att använda även i denna position. Som en extrafunktion för Bang & Olufsen-kunder finns det en särskild DECT dockningsstation som gör det möjligt för Serene att synkronisera telefonboken med sladdlösa hemtelefonsystem från Bang & Olufsen. Serene kommer att lanseras i Europa, Ryssland och Ukraina under andra kvartalet detta år. Den kommer att distribueras genom Bang & Olufsen-butiker och hos utvalda exklusiva Samsung-distributionspartners. Den kommer att säljas i Bang & Olufsen-butiker för ca 1100 euro med det särskilda DECT-tillbehöret från Bang & Olufsen och hos Samsungs återförsäljarpartners för ca 1000 euro utan DECT-tillbehöret. För frågor och mer information, kontakta gärna: Sophia Kim, Samsung Electronics Telecom PR Group, 00 82 2 751 2215, 00 82 16 9530 2613 Thomas Reil, Bang & Olufsen a/s, Head of communication, 00 45 96 84 5100, 00 45 61 55 41 41 Michael Alström, nordisk produktmarknadschef för telekom, m.alstrom@samsung.se, 08 590 966 44, 070 372 66 44 Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se , 08 590 966 56, 070 99 55 650 Pressrum med bilder: www.samsung.se >>pressrum<< Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till press@samsung.se. Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 123 000 anställda i ett femtiotal länder. Försäljningen uppgick under 2004 till cirka 55,2 miljarder och vinsten var 10,3 miljarder US Dollar. Under 2004 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till cirka 3,6 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag cirka 80 anställda, en fördubbling på två år. Produktsortimentet består av mobiltelefoner, monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare. Bang & Olufsen a/s grundades1925 i Struer i Danmark och är erkända över hela världen för sitt utmärkande utbud av konsumentelektronikprodukter som företräder visionen: Mod att fortlöpande ifrågasätta det vanliga, i sökandet efter det överraskande, varaktiga upplevelser. Bang & Olufsen gör ett unikt utbud tv, musikanläggningar, högtalare, telefoner, medicinska och multimedia-produkter. Med mer än 2400 anställda och produkter som säljs i mer än 60 länder över hela världen var Bang & Olufsens omsättning 2003/2004 3613 miljoner kronor (DKK) (EUR 486 miljoner).