Samsungs musik och mediemobil med tre gigabytes hårddisk och Windows Mobile nu till Sverige

Nu kommer den till Sverige. Samsungs i300. Musikmobilen. Mediemobilen. Windowsmobilen. Den välkomnar det mesta – på en hårddisk med inte mindre än tre gigabyte, plus utbyggbart minne. – i300 är både den fullfjädrade jobb- och nöjesmobilen, den kompromissar varken med det ena eller det andra, säger Michael Alström, produktmarknadschef i Norden för Samsungs mobiler.

– i300 låter sig inte fångas enbart som den fullfjädrade musikmobilen. Den är så mycket mer, säger Michael Alström. – Direkt när man sätter på i300 känner man igen sig från datorn. Startmenyn i Windows och mappstrukturen. Det blir lätt att hitta för den som är van vid Microsofts Windows och Office. i300 har Microsofts Windows Mobile operativsystem för mobiler och Windows Mediaplayer 10. Med tre gigabytes hårddisk rymmer i300 utan problem 750 mp3-låtar av högsta kvalitet eller 1500 låtar i Windows Media-format. Den sväljer utan problem 25 långfilmer. Som discjockey underhåller den med musik i två dygn non stop. Inte nog med det. i300 har omfattande möjligheter att både skapa, lagra, utbyta och visa innehåll både i jobbet och när man vill koppla av. Se video. Med en högkvalitativ 2-tums färgskärm kan man titta på långfilmen eller videoklippet med behållning. Givetvis går det också att videofilma med i300. Hårddisken rymmer mycket video i formaten MPEG4, H.263, H.264 och Windows Media. Timmar av video spelas in i 352x288 CIF-upplösning. Allt innehåll kan synkroniseras automatiskt med Windows Mediaspelare 10 eller Windows Media Center. Lyssna på musik. i300 är speciellt utvecklad för musikälskaren. Det är enkelt att förflytta sig i spellistorna med Samsungs lättanvända menyhjul. Ljudupplevelsen förstärks med digital förstärkare och SRS WOW, ljudförbättringskretsen med möjlighet att anpassa bland annat diskant, bas och TruBass. Ackompanjerad av den visuella equalizern. Stöd finns för följande ljudformat: mp3, aac, aac+, ogg, wma, asf, wav och wmv. Rätta hörlurar eller yttre stereohögtalare. Förutom de medföljande hörlurarna följer också en adapter som gör att den riktige audiofilen kan använda sina favorithörlurar med vanlig 3,5 millimetersplugg. Adaptern är också försedd med mikrofon, svarsknapp och möjlighet att justera volymen. I välsorterade butiker finns ytterligare adapter för att koppla vidare till stereoanläggningen. För den som är intresserad av det allra senaste finns som extra tillbehör Samsungs trådlösa stereohörlurar med bluetooth. För den som både vill underhålla sig själv och omgivningen är det bara att koppla över till de inbyggda externa stereohögtalarna, som är väl dolda på i300:s baksida. Windows i mobilen. Windows operativsystem för mobiler, Windows Mobile, gör mobilen fullt ut kompatibel med datorn. Dra och släpp de filer du vill lagra i telefonen. Bilder, låtar, spellistor, filmer, videosnuttar, textfiler, kalkylark, PowerPoint-presentationer – på en fullfjädrad hårddisk med en mappstruktur du känner igen från datorn. Det är möjligt att hantera dokument i Word, PowerPoint, Excel, Outlook och direkt köra Internet Explorer och MSN så väl som Adobe PDF, Plain Text och flera bildformat. i300 kopplas ihop med datorn via bluetooth, usb eller infrarött. Fullständig synkronisering med Outlook. i300 synkroniserar aktivt med hela Outlook, med samma struktur och informationsdjup. Mejl, kontakter och planering uppdateras både i mobil och dator med ett enkelt knapptryck. i300 har också stöd för e-post direkt i mobilen, så kallad ”push email”. Flygläge och menyhjul. Med i300 går det extremt snabbt att förflytta sig genom menyerna. Med det nya bakgrundsbelysta menyhjulet rullar man sig snabbt genom flera tiotals låtar med en enkel tumrörelse. Plus att det går att klicka upp, ner, åt sidorna och bekräfta menyval i mitten. Menyhjulet är ett exempel på hur användarvänlig i300 är. Ett annat exempel är de många direktknapparna. På framsidan når man startmenyn direkt, med en annan knapp kan man gå bakåt i menyn. På vänster sida når man röststyrning, mediespelare och volym direkt. På höger finns flygläget, där du kan stänga av radiokommunikationen under resan och fortsätta använda mobilen. Knapplås och kamera aktiveras också separat. Maximalt med minne och möjlighet till mer. Tre gigabyte, eller tre tusen megabyte. Så mycket data rymmer i300. Därtill finns det möjlighet att bygga ut minnet med upp till ytterligare en gigabyte. Formatet är microSD/Transflash. Digitalkameran. Med den inbyggda megapixelkameran plåtar man med kameran liggande. Den speciella direktknappen förstärker känslan av en digitalkamera. i300 hanterar flera bildformat, däribland jpeg, bmp, gif och png. Kameran har 1,3 megapixlar och inbyggd fotolampa. Precisionsskärm. i300 har en tvåtumsskärm med 262 000 färger och qvga-upplösning, 240x320 pixlar. Tft-skärmen ger högsta möjliga bildkvalitet för storleken. Operativsystemet är Windows Mobile 2003 Second Edition. i300 är en trippelbandstelefon med mms, gprs, java och wap 2.0, 64-polyfoniska (flerstämmiga) och mp3 ringsignaler. Datakit, usb-kabel, hörlursadapter till vanlig 3,5 mm standardkontakt för att ansluta sina favorithörlurar och stereohörlurar med inbyggd mikrofon följer med vid leverans av telefonen. i300 väger 121 gram och mäter 113x48x19.9 millimeter. Priset i butik ligger runt 6600 kronor. Finns i handeln under december. För frågor och mer information, kontakta gärna: Michael Alström, nordisk produktmarknadschef för telekom, m.alstrom@samsung.se, 08-590 966 44, 070-372 66 44 Pär Sveen, nordisk försäljningsdirektör, par.sveen@samsung.se Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se , 08 590 966 56, 070 99 55 650 Pressrum med bilder: www.samsung.se >>pressrum<< Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till press@samsung.se. Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 123 000 anställda i ett femtiotal länder. Försäljningen uppgick under 2004 till cirka 55,2 miljarder och vinsten var 10,3 miljarder US Dollar. Under 2004 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till cirka 3,6 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag cirka 80 anställda, en fördubbling på två år. Produktsortimentet består av mobiltelefoner, monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.