• Samverkan mot brott/

Botkyrka, Danderyd, Haninge, Huddinge, Järfälla, Tyresö och Upplands-Bro kommuner deltog i kampen om utmärkelsen Årets Grannsamverkankommun 2011

Report this content

En rad kommuner i Stockholm deltog i tävlingen om att få utmärkelsen Årets Grannsamverkankommun 2011 som arrangeras av organisationen Samverkan mot brott.

Samtliga har visat att det pågår ett viktigt arbete för att sprida konceptet Grannsamverkan till invånarna för att öka tryggheten och minska risken för inbrott.

Totalt 24 kommuner i landet medverkade i tävlingen och utmärkelsen gick slutligen till Botkyrka kommun, som kunde visa en 70 procentig ökning av antalet anslutna hushåll under året samtidigt som antalet anmäla inbrott minskade. Avgörande för framgången var ett strukturerat arbetssätt med tydlig ansvarsfördelning mellan samverkande parter som polis, kommun, bostadsföretag och volontärer. Kommunen får i och med utmärkelsen ta emot 25 000 kronor till sitt brottsförebyggande arbete.

- Vi hoppas att arbetet med att sprida grannsamverkan i Stockholm fortsätter såväl i villa- och radhusområden som i flerfamiljshus och att länets kommuner medverkar i tävlingen även 2012, säger Rolf Söderberg, kommissarie vid polisen i Västmanlands län och ordförande i nationella grannsamverkangruppen inom Samverkan mot brott.

För mer information och kontaktuppgifter till ansvariga på respektive kommun och inom polisen, kontakta:

Pia Lindström, Svenska Stöldskyddsföreningen, 0709-101 808, pia.lindstrom@ssf.nu

Citat

Rolf Söderberg, ordförande i nationella grannsamverkangruppen inom Samverkan mot brott.