Botkyrka utsedd till Årets Grannsamverkankommun 2011

Report this content

Botkyrka kommun har utsett till Årets Grannsamverkankommun av organisationen Samverkan mot brott. Kommunen får i och med utmärkelsen ta emot 25 000 kronor till sitt brottsförebyggande arbete.

– Vi instiftade tävlingen för att stimulera fler kommuner att arbeta fokuserat med att sprida Grannsamverkan och Botkyrka visade vara i en klass för sig när det gällde att får igång nya områden under perioden säger Rolf Söderberg, polisen i Västmanland, som är ordförande i den Nationella grannsamverkangruppen inom Samverkan mot brott.

Under perioden april-december 2011 har Botkyrka ökat antalet hushåll som ingår i Grannsamverkan med 70 procent och den totala andelen anslutna hushåll i kommunen har ökat från 31 till 53 procent. Brottsutvecklingen har också varit positiv i kommunen. Preliminära siffror från Brottsförebyggande Rådet visar att antalet anmälda inbrott i villor och lägenheter minskat med ca 13 procent sedan 2010.

– Vi är naturligtvis mycket stolta över att ha fått utmärkelsen. Det är ett medvetet, långsiktigt arbete som ligger bakom framgången. Vi har ett givande samarbete med närpolisen, men det är ändå grannstödjarna och kontaktombuden för Grannsamverkan, d.v.s. eldsjälarna som är prisvinnare, utan deras ideella insatser hade inte detta arbete varit möjligt, säger Beyron Ahxner, trygghetssamordnare i Botkyrka kommun.

Även polisen lyfter fram samverkan som en viktig del i att kommunen lyckats.

– Samarbetsviljan mellan kommun, polis och framförallt de frivilliga krafterna bland medborgarna i Botkyrka är en stark framgångsfaktor för Grannsamverkan och Grannstöd, säger Lars-Göran Strid, som är ansvarig för brottsförebyggande verksamheten vid Södertörns polismästardistrikt.

Samverkan mot brott arbetar med målet att sprida Grannsamverkan över landet eftersom forskning visar att metoden påverkar brottsligheten.

– Grannsamverkan är en effektiv metod för att minska mängdbrotten i våra bostadsområden. Botkyrka har visat på en imponerande utveckling genom ett strukturerat arbetssätt, en tydlig ansvarsfördelning och väl fungerande samverkan mellan olika aktörer. Arbetet är också anpassat till att omfatta olika typer av boenden och bostadsområden. Det bedömer vi är avgörande för resultatet och metoderna kan verka som inspiration för andra kommuner, menar Rolf Söderberg.

Priset delades ut den 31 januari i samband med den nationella konferensen om Grannsamverkan där ca 150 representanter från landets samtliga polismyndigheter, kommuner och andra intressenter deltog.

Juryns motivering
Botkyrka kommun har under 2011 arbetat på ett strukturerat och framgångsrikt sätt med att sprida Grannsamverkan i kommunen med resultatet att antalet anslutna hushåll ökat med hela 70 procent under året. Man har nått framgångar i såväl villa/radhusområden som i flerfamiljshus och även i mångkulturella och socialt utsatta områden. Brottsstatistiken för 2011 visar också att antalet anmälda inbrott i kommunen minskat med 13 procent. Kommunens arbete med Grannsamverkan präglas av ett stort engagemang samt goda rutiner och tydlig ansvarsfördelning mellan samverkande aktörer såsom polis, kommun, bostadsföretag, grannstödjare och volontärer. Ett arbetssätt som bedöms kunna inspirera andra till att lyckas i arbetet att sprida Grannsamverkan framöver.

För mer information kontakta:
Pia Lindström, pressansvarig Samverkan mot brott, Svenska Stöldskyddsföreningen, 08-783 75 48, 0709-101 808, pia.lindstrom@stoldskyddsforeningen.se
Rolf Söderberg,
Kommissarie, Västmanlands Län, ordförande i nationella grannsamverkangruppen inom Samverkan mot brott, 010-567 55 94, rolf.soderberg@polisen.se

Fakta:

Botkyrka Kommun är en av landets mest internationella kommuner med drygt 80 000 invånare, 100 olika nationaliteter och en ung befolkning. Inom kommungränsen finns höghusbebyggelse från bl.a. miljonprojektet, villa- och radhusområden, bondgårdar och glesbygd. I kommunen finns också flera socialt utsatta områden där Grannsamverkan har etablerats. Läs mer på www.botkyrka.se

Grannsamverkan är en brottsförebyggande metod där de boende hjälps åt att hålla uppsikt över varandras bostäder och närområde. Utbildning och informationsmaterial om hur man bedriver Grannsamverkan tillhandahålls via polisen. Grannsamverkansmodellen går främst ut på att minska frestelsen för potentiella gärningspersoner som rör sig i området – en väl genomförd grannsamverkan kan minska en rad av de så kallade vardagsbrott som begås i området. År 2008 publicerade Brottsförebyggande rådet, BRÅ, en rapport som visar att områden med grannsamverkan minskar brottsligheten med i genomsnitt 16 % alternativt 26 %. Att det finns två värden beror på att man använt två olika mätmetoder.

Samverkan mot brott är en organisation som kan beskrivas som samhällets gemensamma insatser för att minska brotten och öka tryggheten i vardagslivet. Organisationen arbetar med fokus på samverkan mot brott i boendemiljön. I den nationella gruppen för Grannsamverkan ingår följande organisationer: Rikspolisstyrelsen (RPS), Brottsförebyggande rådet (BRÅ), Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF), försäkringsbolagen, Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Fastighetsägarna, SABO, HSB, Hyresgästföreningen Riksförbundet och Villaägarnas Riksförbund. Gruppen arbetar med metodutveckling och informationsspridning runt konceptet Grannsamverkan.

Årets Grannsamverkankommun
Idag är Grannsamverkan ojämnt spridd i landet och därför inbjuder organisationen Samverkan mot brott Sveriges kommuner att bidra i arbetet att öka andelen hushåll anslutna till Grannsamverkan. Målet är att öka tryggheten i hela landet och den kommun som lyckas bäst får utmärkelsen Årets Grannsamverkankommun och ett bidrag på 25 000 kronor till brottsförebyggande aktiviteter. Under 2011 deltog 24 kommuner i tävlingen. Juryn består av Rikspolisstyrelsen (RPS), Brottsförebyggande rådet (BRÅ), Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF), försäkringsbolagen, Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Fastighetsägarna, SABO, HSB, Hyresgästföreningen Riksförbundet och Villaägarnas Riksförbund. Gruppen arbetar med metodutveckling och informationsspridning runt konceptet Grannsamverkan.

Samverkan mot brott arbetar brottsförebyggande och består bland annat av representanter för Rikspolisstyrelsen, Polisen, Brottsförebyggande rådet, Svenska Stöldskyddsföreningen, Sveriges Kommuner och Landsting, försäkringsbolagen, Fastighetsägarna, SABO, Hyresgästföreningen och Villaägarnas Riksförbund. Mer information om verksamheten inom Samverkan mot brott finns på www.samverkanmotbrott.se

Taggar: