Fler och fler drabbas av bedrägerier - så här skyddar du dig

Report this content

Allt fler privatpersoner drabbas av bedrägerier och nu lyfter organisationen Samverkan mot brott frågan och uppmanar allmänheten att iaktta försiktighet. Bedrägeribrotten innefattar skilda företeelser som till exempel identitetsstölder, kapning av kontokort, falska asfaltsläggare och oseriös försäljning av varor över nätet. Problemen finns i hela landet och tendensen är att de som är mest drabbade just nu bor utanför storstadsregionerna.

I slutet av september genomförde Samverkan mot brott en aktionsdag för att informera allmänheten om på vilka områden man bör vara uppmärksam för att inte bli utsatt för bedrägerier. Det är också viktigt att veta att man sällan har ett försäkringsskydd som täcker förluster som följd av ett bedrägeri.

-Nätbedrägerierna fortsätter att öka trots åtskilliga informationsförsök, där allmänheten uppmanats att iaktta försiktighet, konstaterar Lars Minnedal på bedrägeriroteln i City Polismästardistrikt i Stockholm som är en av polisens representanter inom Samverkan mot brott.

- De klassiska tillvägagångssätten där bedragare via köp- och säljsajter påstår sig ha varor till försäljning fungerar fortfarande för bedragarna och folk betalar pengar för varor som inte levereras, eftersom dessa varor inte finns och aldrig funnits, säger Lars Minnedal.

Nyligen har man även upptäckt en uppgång i bedrägerier som omfattar hyreslägenheter, där bedragare utger sig att vara förmedlare och visar upp en hyreslägenhet som kan säljas ”svart” till en intresserad köpare, vilket också görs. I efterhand visar det sig att den ursprungliga hyresgästen inte känt till detta och bedragaren har försvunnit med köparens pengar. Köparen står kvar utan bostad och även utan pengar.

Det är av största vikt att i samband med köp göra sitt yttersta för att försäkra sig om att inte bli lurad. Att använda externa betalningspartners är därför att rekommendera, exempelvis Internetgirot och Paypal. Överför eller betalar någon pengar direkt till ett bankkonto är det inte säkert att denne kan få tillbaka sina pengar, även om polisen vet vem kontot tillhör.

Vid minsta tveksamhet bör man verkligen tänka efter både en och två gånger om affären verkligen är rimlig och om allt verkar stämma. Det är viktigt att bedöma situationen som helhet och avstå om man känner sig osäker. En ”bra affär” kan stå individen dyrt i slutänden.

-Det är lätt att förledas av trevliga försäljare och många gånger känns det pinsamt när det står klart att man blivit lurad, men man ska alltid polisanmäla bedrägerier eller försök till bedrägerier, säger Lars Minnedal.

Tänk på det här för att undvika att bli lurad:

• Betala aldrig i förskott och skicka aldrig varan innan du fått betalt när du handlar över nätet.
  • Var vaksam om motparten stressar dig att slutföra affären.
  • Att säljaren lämnar ut sitt person- eller kontonummer skyddar dig inte från att bli lurad. Dock kan det vara en indikation att allt inte står rätt till om säljaren inte vill identifiera sig.
  • Lämna aldrig ut ditt bankkontonummer. Du vet inte vem som sätter in pengarna och du kan bli återbetalningsskyldig.
  • Postförskott är osäkert. Du har ingen möjlighet att kontrollera paketets innehåll innan du betalar för det.
  • Använd säkra betalningsvägar, där företaget skickar uppgifter till säljaren att pengarna har kommit in och sedan skickar pengarna när varan kommit fram.
  • Begär originalkvitto och skriv ett köpekontrakt.
  • Du kan kontrollera företag som säljer på nätet via Bolagsverket.
  • Försäkra dig om att du inte köper stöldgods. Handlar du med stöldgods kan du bli misstänkt för häleribrott.

Fler tips finns på www.samverkanmotbrott.se

För mer information:

Lars Minnedal, Kriminalinspektör, Polismyndigheten i Stockholms län, 010-56 40 333, 0734-25 63 49, lars.minnedal@polisen.se
Pia
Lindström, SSF/Samverkan mot brott, 0709-101 808, pia.lindstrom@samverkanmotbrott.se

Samverkan mot brott arbetar brottsförebyggande och består bland annat av representanter för Rikspolisstyrelsen, Polisen, Brottsförebyggande rådet, Svenska Stöldskyddsföreningen, Sveriges Kommuner och Landsting, försäkringsbolagen, Fastighetsägarna, SABO, Hyresgästföreningen och Villaägarnas Riksförbund. Mer information om verksamheten inom Samverkan mot brott finns på www.samverkanmotbrott.se

Taggar: