Nationell konferens om Grannsamverkan 31/1-1/2

Report this content

Den 31 januari kl. 12.00 till den 1 februari kl. 12.00 genomförs den första nationella Grannsamverkan-konferensen på Radison Blu Arlandia Hotel i Stockholm. Medverkar på konferensen gör ca 150 personer - representanter från Sveriges samtliga polismyndigheter och en rad kommuner samt andra intressenter för Grannsamverkan såsom Brottsförebyggande rådet (BRÅ), Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF), försäkringsbolagen, Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Fastighetsägarna, SABO, HSB, Hyresgästföreningen Riksförbundet och Villaägarnas Riksförbund.

Konferensen syftar till att dela erfarenheter och metoder för att nå ut med Grannsamverkan i Sverige. Grannsamverkan som metod har visat sig minska risken för inbrott med 16 alternativt 26 %, beroende på mätmetod (Källa: BRÅ). Under konferensen kommer en rad exempel på framgångsrik grannsamverkan i såväl villaområden och flerfamiljshus belysas och BRÅ:s nya guide för Grannsamverkan i flerfamiljshus presenteras. Den 31 januari presenteras också vilken kommun som utsetts till Årets Grannsamverkankommun 2011 och erhåller 25 000 kronor.

Se vidare bifogat program.

Fakta:
Grannsamverkan
är en brottsförebyggande metod där de boende hjälps åt att hålla uppsikt över varandras bostäder och närområde. Utbildning och informationsmaterial om hur man bedriver Grannsamverkan tillhandahålls via polisen. Grannsamverkansmodellen går främst ut på att minska frestelsen för potentiella gärningspersoner som rör sig i området – en väl genomförd grannsamverkan kan minska en rad av de så kallade vardagsbrott som begås i området. År 2008 publicerade Brottsförebyggande rådet, BRÅ, en rapport som visar att områden med grannsamverkan minskar brottsligheten med i genomsnitt 16 % alternativt 26 %. Att det finns två värden beror på att man använt två olika mätmetoder.

Samverkan mot brott är en organisation som kan beskrivas som samhällets gemensamma insatser för att minska brotten och öka tryggheten i vardagslivet. Organisationen arbetar med fokus på samverkan mot brott i boendemiljön. I den nationella gruppen för Grannsamverkan ingår följande organisationer: Rikspolisstyrelsen (RPS), Brottsförebyggande rådet (BRÅ), Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF), försäkringsbolagen, Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Fastighetsägarna, SABO, HSB, Hyresgästföreningen Riksförbundet och Villaägarnas Riksförbund. Gruppen arbetar med metodutveckling och informationsspridning runt konceptet Grannsamverkan.

Årets Grannsamverkankommun
Idag är Grannsamverkan ojämnt spridd i landet och därför inbjuder organisationen Samverkan mot brott Sveriges kommuner att bidra i arbetet att öka andelen hushåll anslutna till Grannsamverkan. Målet är att öka tryggheten i hela landet och den kommun som lyckas bäst får utmärkelsen Årets Grannsamverkankommun och ett bidrag på 25 000 kronor till brottsförebyggande aktiviteter. Under 2011 deltog 24 kommuner i tävlingen.

Juryn består av Rikspolisstyrelsen (RPS), Brottsförebyggande rådet (BRÅ), Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF), försäkringsbolagen, Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Fastighetsägarna, SABO, HSB, Hyresgästföreningen Riksförbundet och Villaägarnas Riksförbund. Gruppen arbetar med metodutveckling och informationsspridning runt konceptet Grannsamverkan.

För mer information och anmälan till att delta i delar av konferensen, kontakta:

Pia Lindström, Svenska Stöldskyddsföreningen, 0709-101 808, pia.lindstrom@ssf.nu

Samverkan mot brott arbetar brottsförebyggande och består bland annat av representanter för Rikspolisstyrelsen, Polisen, Brottsförebyggande rådet, Svenska Stöldskyddsföreningen, Sveriges Kommuner och Landsting, försäkringsbolagen, Fastighetsägarna, SABO, Hyresgästföreningen och Villaägarnas Riksförbund. Mer information om verksamheten inom Samverkan mot brott finns på www.samverkanmotbrott.se

Taggar: