Cambri tar in 36 miljoner i Serie A-runda – hjälper företag accelerera sin innovation

--- Investeringen från OpenOcean och Spintop Ventures kommer att användas till internationell expansion och vidareutveckling av Cambris SaaS-lösning för innovation och marknadsundersökning

--- 80% av produktlanseringar misslyckas som en följd av bristfällig testning Cambris plattform erbjuder kunddrivna metoder och verktyg som hjälper innovationsteam nå bättre resultat snabbare.

Cambri, ett startupbolag som accelererar marknadsundersökning och innovationsprocesser för konsumentvarumärken genom en unik SaaS-tjänst, meddelar att de har säkrat motsvarande 36 miljoner kronor (€3.6M) i en Serie A-investeringsrunda som leds av OpenOcean och Spintop VenturesCambri hjälper varumärken att genomföra produkt- och koncepttester betydligt snabbare jämfört med traditionella metoder. Det nordiska bolagets plattform automatiserar stora delar av testprocessen och ger tillgång till 100 miljoner panelister världen över – vilket gör processen att validera, optimera och förbättra koncept såsom tidiga produkt- eller serviceidéer, prototyper, förpackningsdesign och reklamkampanjer mer effektiv.

I samband med investeringen stärker Cambri upp sin styrelse med affärsveteranen Lynda Clarizio, tidigare toppchef vid Nielsen US Media med en gedigen erfarenhet av att skala upp teknologiföretag.

“Jag är glad över att ansluta mig till Cambris styrelse och inleda ett nära samarbete med OpenOcean samt Spintop Ventures”, säger Lynda Clarizio. “Det ska bli spännande att följa Cambris resa och hur de revolutionerar produkt- och koncepttestning på ett sätt som ger ledande varumärken bättre verktyg att introducera sina innovationer på marknaden.” “Det här är en betydelsefull milstolpe för Cambri”, säger Heli Holttinen (fil.dr.), grundare och vd vid Cambri. “När vi nu skalar upp internationellt och vidareutvecklar produkten, kommer OpenOcean, Spintop Ventures samt Lynda Clarizio att kunna bidra med precis de erfarenheter och branschinsikter vi behöver för att möta behoven hos vår snabbt växande kundbas”.

Cambris lösning hjälper idag Electrolux och dussintals andra ledande konsumentvarumärken att bedriva innovation och konceptutveckling mer agilt och kostnadseffektivt. Tack vare den träffsäkerhet och snabbhet som är inbyggd i Cambris vetenskapligt validerade metoder och funktioner, kan marknadsförings- och innovationsteam fatta snabbare och samtidigt mer välgrundade beslut – och endast ägna resurser åt de projekt som tillför mest värde.

“Det som utmärker Cambri är förmågan att omsätta en djup förståelse kring kundbeteenden i ett lättillgängligt onlineverktyg. Cambris plattform har hjälpt oss att göra bättre och mer datadrivna beslut, och att fatta dessa beslut snabbare. Vi kan enkelt använda tjänsten på alla våra marknader eftersom resultaten är helt jämförbara, tack vare en inbyggd metodologi som eliminerar kulturell partiskhet,” säger Jessica Adel, Chef för konsumentinsikter vid Electrolux.

“Cambri växer snabbt, är grundat av ledande experter och har utvecklat en nyskapande mjukvarutjänst som automatiserar marknadsundersökningar. Allt det här gör bolaget till en fantastisk ny medlem i OpenOceans investeringsportfölj. Vi ser fram emot att följa Cambri när de skakar om den massiva industrin för marknadsundersökningar och uppnår globalt ledarskap i en snabbt växande kategori”, säger Tom Henriksson, General Partner vid OpenOcean.

Sami Niemi, Partner vid Spintop Ventures, förklarar, “Jag har byggt och lanserat globala produkter i små och stora bolag, och alltid saknat den sorts lösning som Cambri har tagit fram. Den ger produktteam förutsättningarna att innovera och genomföra förstklassiga marknadsundersökningar helt självständigt, med svaren tillgängliga redan nästa dag. Det här möjliggör en lika iterativ innovation med fysiska produkter som inom digital produktutveckling.”

Cambri grundades av Heli Holttinen (fil. dr.) och Outi Somervuori (fil.dr) – båda framstående marknadsundersökningsexperter och doktorer i kunddriven konceptutformning respektive beteende prissättning – samt Dani Kamras, med lång erfarenhet av att arbeta med innovation och marknadsföring. Bolaget tjänar sin internationella kundbas från kontor i Helsingfors, Finland; Stockholm, Sverige; samt Almelo, Nederländerna.

För ytterligare information och intervjuer:

Presskit med bilder

Dr. Heli Holttinen
CEO & Founder, Cambri
heli.holttinen@cambri.io

Dani Kamras
Partner & Head of Sales (Sweden)
dani.kamras@cambri.io

Läs mer om Cambri

Cambri grundades 2018 och är en nordisk plattform för automatiserad marknadsresearch och testning av koncept som påskyndar innovationsprocessen för konsumentvarumärken. Vi vill uppmuntra och inspirera våra användare att prova, bearbeta och förbättra sina koncept tills endast de mest värdeskapande idéerna når marknaden. Att tjänsten används av globala varumärkesjättar som Electrolux har gjort det möjligt för oss att utveckla alltmer robust forskning och metoder för konceptutvärdering, vilket hjälper våra kunder att accelerera värdefull kunskapsinsamling och nå nya framgångar. För mer information, besök www.cambri.io.